IV Konferencja "Środowisko edukacyjne ucznia zdolnego"

Wszystkim uczestnikom i prelegentom
IV Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Metodycznej pt.:

"Środowisko edukacyjne ucznia zdolnego"

zorganizowanej przez ZAKŁAD METODOLOGII I PEDAGOGIKI TWÓRCZOŚCI,

przy patronacie medialnym  https://zdolni.aps.edu.pl/grafika/logotypy/oficyna_mm_.png

a także pracownikom Akademii Pedagogiki Specjalnej
składamy gorące podziękowania za wkład w powodzenie tego przedsięwzięcia.

 

KOMITET ORGANIZACYJNY:

Przewodniczący:   prof. Jan Łaszczyk  
Sekretarz:   dr Małgorzata Jabłonowska  

 

Członkowie:
              dr Alicja Baum  
    dr Joanna Łukasiewicz-Wieleba
              dr Maria Trzcińska-Król  
              dr Anna Róża Makaruk  
              mgr Dominika Bardzińska  
              mgr Monika Góral  
              mgr Katarzyna Korbecka  
              mgr Justyna Wiśniewska  

 

Problematyka konferencji

  • Środowisko rodzinne miejscem identyfikacji i wsparcia dziecięcych zdolności (model rodziny, cenione i pielęgnowane wartości, wzorce osobowe, znaczące wydarzenia, kompetencje i działania rodziców na rzecz rozwoju zdolności).
  • Środowisko szkolne - obszary działań wspierających zdolności uczniów (cele, strategie, wizja szkoły, działania i kompetencje nauczycieli, identyfikacja zdolności uczniów, metody i formy pracy ze zdolnymi, promowanie osiągnięć zdolnych).
  • Instytucje wychowania pozaszkolnego środowiskiem ujawniania się zainteresowań i zdolności (wzorce działań nakierowanych na rozwój zdolności, specyfika oddziaływania trenerów, instruktorów, rozwijanie zainteresowań, kształcenie do mistrzostwa).
  • Grupa rówieśnicza wobec uczniów zdolnych (uczeń zdolny w relacjach z rówieśnikami, kompetencje społeczne zdolnych, postawy rówieśników wobec zdolnych, wpływ grupy rówieśniczej na rozwój zdolności).
  • Przestrzeń nowoczesnych technologii miejscem wsparcia i promocji uczniów zdolnych (zasoby sieci Internet, portale społecznościowe, fora dyskusyjne, kształcenie zdalne, kompetencje nowoczesnego nauczyciela i nowoczesnego ucznia wobec zmian cywilizacyjnych).

 

ABSTRAKTY I INFORMACJE O AUTORACH

IMIĘ I NAZWISKO TEMAT INSTYTUCJA
Maria Aleksandrovich Jabłko od jabłoni... Czyli o wsparciu i rozwoju zdolności dziecka w rodzinie Akademia Pomorska w Słupsku
Olga Banit Aktualne problemy edukacji na Ukrainie w obliczu zmian cywilizacyjnych Narodowa Akademia Nauk Pedagogicznych Ukrainy
Dominika Bardzińska Wokół sylwetki pedagoga zdolności Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Alicja Baum,
Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Problemy rodzinne a rozpoznawanie zdolności dzieci na przykładzie rodzin ze środowiska wiejskiego Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Ewelina Bereziewicz Poglądy Edwina Gordona na strukturę i rozwój uzdolnienia muzycznego Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie
Iwona Błaszczak Konstrukty osobiste nauczyciela - jako kluczowa kompetencja komunikacyjna w pracy z uczniem zdolnym Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Ołena Boczarowa Organizacja wsparcia psychologicznego dla uczniów zdolnych w Polsce i na Ukrainie Instytut Języków Obcych w Gorliwce (Ukraina)
Ludmiła Burkova Modele wsparcia pedagogicznego rozwoju umiejętnoci dzieci uzdolnionych Narodowa Akademia Nauk Pedagogicznych Ukrainy
Małgorzata Chmurzyńska Kompetencje i strategie pedagogiczne nauczycieli instrumentu ze szkół muzycznych I st. - oczekiwania a rzeczywistość Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Józef Chwedorowicz Rozwój zdolności dziecka w środowisku rodzinnym Fundacja Innowacji Społeczno-Kulturalnych w Warszawie
Stanisław Dawidziuk Zdolny uczeń dziś - kreatywny menedżer jutro Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie
Barbara Dudel Kompetencje kluczowe w ocenie uczniów klas trzecich i szóstych szkoły podstawowej Uniwersytet w Białymstoku
Dorota Dziedziewicz,
Izabela Lebuda
Edukacja nieformalna w Internecie - analiza blogów prowadzonych przez rodziców Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Aleksandra Gajda Zdolności - magazyn aktywnych rodziców. Szerzenie idei zdolności na przykładzie elektronicznego magazynu pt. Zdolności Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Marta Galewska-Kustra Szkolne (i nie tylko) przestrzenie twórczości. Przestrzeń jako element środowiskowych uwarunkowań aktywności twórczej Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Joanna Garbulińska-Charchut Czy trudno być uczniem zdolnym? Uczeń zdolny w relacjach z rówieśnikami Akademia Ignatianum w Krakowie
Dorota Gębuś Mindmapping jako metoda wspierania aktywności twórczej ucznia zdolnego w procesie nauczania i uczenia się Akademia Jana Długosza w Częstochowie
Małgorzata Głoskowska-Sołdatow Porozumiewanie się w języku ojczystym - kompetencja kluczowa w opiniach trzech partnerów edukacyjnych Uniwersytet w Białymstoku
Aneta Gop Badanie jednostek uzdolnionych w ramach Integralnego Pluralizmu Metodologicznego Kena Wilbera Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Monika Góral Praca z uczniem zdolnym z wykorzystaniem e-learningu Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Andrzej Góralski Reguły i sposoby podejmowania zadań Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Oleg Hirnyy Środowisko szkolne i środowisko pozaszkolne - problem koherencji Obwodowy Instytut Podyplomowej Oświaty Pedagogicznej we Lwowie
Ewa Jakimowska Inwencja jako dyspozycja zdolnych Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Ewa Jakubiak-Zapalska Rola środowiska rodzinnego we wspieraniu ucznia zdolnego realizującego obowiązek szkolny w ramach indywidualnego toku nauki Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu
Aneta Kamińska Dziecko zdolne we wczesnym wieku szkolnym w przestrzeni edukacyjnej szkoły podstawowej Akademia IGNATIANUM w Krakowie
Kamila Magdalena Kosiak Współczesne szkoły ponadgimnazjalne wobec problematyki zdolności Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Marcin Kolemba Czynniki o kluczowym znaczeniu dla osiągnięć szkolnych - wnioski z badań w obszarze psychologii pozytywnej Uniwersytet w Białymstoku
Ewa Kopeć Specyfika pracy z uczniem zdolnym Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie w Stalowej Woli KUL
Julia Kosałka Rozwój uzdolnień plastycznych z perspektywy absolwenta edukacji artystycznej  
Tamara Kozikowska Rodzice i nauczyciele jako świadomi sprzymierzeńcy w rozwijaniu uzdolnień uczniów Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku
Izabella Kust Uczeń zdolny a środowisko szkolne i innowacyjny rynek pracy Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie
Wiesława Limont Zdolności jako asynchronia rozwojowa Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Joanna Lysy Rola stereotypów w postrzeganiu ucznia zdolnego przez nauczycieli Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Joanna Łukasiewicz-Wieleba Szkoła i nauczyciele wobec uczniów zdolnych Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Anna Róża Makaruk Rozpoznawanie i roziwjanie uzdolnień uczniów poprzez działania twórcze Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Małgorzata Makiewicz Od fotografii do kultury matematycznej. Zarys koncepcji nauczania Uniwersytet Szczeciński
Elena Merzlykova Psychological aspects of development of informative literacy of subjects of the educational systems Narodowa Akademia Nauk Pedagogicznych Ukrainy
Joanna Michalak-Dawidziuk Uczeń zdolny - wyzwaniem dla współczesnej polskiej szkoły i nadzieją dla europejskiego rynku pracy Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie
Ewa Antonina Muzioł Rola projektu edukacyjnego w kształceniu uczniów zdolnych Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnnia w Gdańsku
Krystyna Najder-Stefaniak Uczeń zdolny i modele sytuacji edukacyjnej Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bartłomiej Nowacki Nagły przełom czy powolny przyrost? Opis i pomiar stylów tworzenia Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Barbara Nowak Muzeum jako miejsce działań twórczych ucznia zdolnego pochodzącego z rodziny dysfunkcyjnej Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka w Warszawie
Wydział Nauk społeczno-Pedagogicznych w Katowicach
Nina Nowykowa Psychologiczno-pedagogiczne zasady rozwoju osobowości ucznia uzdolnionego Lwowski Obwodowy Instytut Podyplomowej Oświaty Pedagogicznej (LOIPOP)
Małgorzata Olczak Zasady dydaktyki twórczości Politechnika Łódzka
Magdalena Ostolska Szkoła jako miejsce rozwoju ucznia - szkoły waldorfskie Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Lidia Pasich Wykorzystanie metafory w pracy z uczniem zdolnym - na przykładzie programu Taki jak Mozart Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Barbara Pieronkiewicz Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień matematycznych ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
Anna Pikała Stymulowanie twórczych postaw uczniów podczas szkolnych zajęć artystycznych Uniwersytet Łódzki
Barbara Pilipczuk
Katarzyna Misior
Rozpoznawanie i wspomaganie zdolności dzieci w wieku wczesnoszkolnym w środowisku wiejskim Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Bogdan Piontkovsky-Vyhvaten Analiza ludzkich losów w tworzeniu strategii życiowej zdolnych NASP w Kijowie, Ukraina
Elżbieta Płóciennik Rozwijanie mądrości dziecka w kontekście teorii WICS R. Sternberga Uniwersytet Łódzki
Anna Pogromskaya Working with Gifted Students as a Vital Component of Future Teacher's Professional Competence  
Maria Porzucek-Miśkiewicz Samopoczucie ucznia zdolnego w szkole Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Agnieszka Podbilska-Kłosowska,
Anna Gagat-Matuła
Uczeń zdolny w grupie rówieśniczej Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Irena Pufal-Struzik Rodzina jako środowisko wspomagania rozwoju dziecka zdolnego Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach
Danuta Rozmus
Aneta Gołąbek
PAPIK narzędziem rozwijania aktywności i kreatywności gimnazjalistów Gimnazjum nr 72 w Warszawie
Andrzej Sękowski,
Sywlia Gwiazdowska
Rodzina jako środowisko wsparcia ucznia zdolnego Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Goretta Siadak Rola nowoczesnych technologii cyfrowych w rozwoju poznawczym ucznia zdolnego Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Aleksandra Sieczych-Kukawska Jak ciekawie uczyć języka obcego? - idea integracji propozycją pracy z uczniem zdolnym na poziomie wczesnoszkolnym Uniwersytet Łódzki
Joanna Smogorzewska Łatwiejszy znaczy bardziej efektywny, czy bardziej efektywny znaczy trudniejszy? Zależności między trudnością metody a jej skutecznością w rozwijaniu twórczości językowej pięciolatków Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Paulina Soliwoda
Weremczuk Ewa
W wirtualnym świecie twórczych zdolności Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Piotr Soszyński Edukacja muzyczna wspomagana komputerem Uniwersytet Łódzki
Małgorzata Stańczak, Antoszewska Beata Dzieci zdolne z chorobą przewlekłą w systemie oświaty Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Elżbieta Subocz Status społeczno-ekonomiczny rodziny jako determinanta szans edukacyjnych dzieci Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Ewa Szatan Narracje studentów wczesnej edukacji i nauczycieli o 'zaprzepaszczonych' szansach zdolnych muzycznie dzieci Uniwersytet Gdański
Roksolana Szwaj Trening twórczości a kształcenie uzdolnionej osobowości Narodowy Uniwersytet "Politechnika Lwowska"
Lidia Śleszyńska Jaką wiedzę o zdolnościach i trudnościach dziecka daje nam zapis jego fal mózgowych. QEEG , czyli mapa mózgu - kilka słów o diagnostycznym badaniu punktowym mózgu Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7 w Warszawie
Marta Trusewicz-Pasikowska Uczeń zdolny - pożądany czy niechciany? Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Maria Trzcińska-Król Efektywna współpraca nauczycieli i rodziców Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Ewa Weremczuk Teorie Carol Dweck dotyczące przekonań o stałości lub zmienności ludzkich atrybutów w świetle tematyki zdolności Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Justyna Wiśniewska Przestrzeń wirtualna miejscem rozwijania uzdolnień Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Marta Wróblewska Wspieranie rozwoju osiągnięć - rola kształcenia transgresyjnego Uniersytet w Białymstoku
Herbert Zoglowek Gifted and talented in Norway - blessing or curse? Finnmark University College, Alta, Nowary
Akademia Pomorska w Słupsku
Olexsii Zviryk Mechanizm psychologiczny zdolności Zviryk'a Otwarty Międzynarodowy Uniwersytet Rozwoju Człowieka na Ukrainie

 

KOMUNIKATY I AKTUALNOŚCI

WAŻNE TERMINY

Prelegenci:

Termin składania zgłoszeń i nadsyłania abstraktów - 30.06.2013 r.

Termin wnoszenia opłaty i nadsyłania referatów do publikacji - 30.06.2013 r.

Pozostali uczestnicy

Termin składania zgłoszeń i wnoszenia opłaty - 31.08.2013 r.


 FOTOREPORTAŻ