II Konferencja "Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji"

Dziękujemy wszystkim uczestnikom i prelegentom II Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Metodycznej pt.: "Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji", która odbyła się 24 - 25 września 2009 r. w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie

Szczególne podziękowania składamy za objęcie konferencji patronatem:

logo Ministerstwa Edukacji Narodowej logo Europejskiego roku kreatywności i innowacji logo Fundacji rozwoju systemu edukacji      


Komitet organizacyjny:

Przewodniczący: prof. Jan Łaszczyk

Sekretarz: dr Małgorzata Jabłonowska

Członkowie:

  • mgr Alicja Baum
  • mgr Katarzyna Korbecka
  • mgr Joanna Łukasiewicz-Wieleba
  • mgr Justyna Wiśniewska

Problematyka konferencji

  • Dziecko zdolne z perspektywy rodzica, opiekuna, nauczyciela- pedagoga zdolności
    (dostrzeganie uzdolnień, środowisko szkolne i rodzinne uzdolnionych, rozwój zainteresowań, powinności rodzica i opiekuna, sposoby identyfikacji uzdolnionych, uwarunkowania rozwoju uzdolnień, trudności i sukcesy, przykłady dobrej praktyki)
  • Specyfika oddziaływań edukacyjnych adresowanych do uczniów zdolnych
    (rozwiązania legislacyjne, szkoła i instytucje pozaszkolne wspierające rozwój uzdolnień, konkursy i olimpiady)
  • Działania edukacyjne w opinii ucznia zdolnego
    (szkoła i instytucje pozaszkolne w opiniach uczniów zdolnych, znaczenie edukacji dla dalszej kariery zawodowej, pedagog zdolności w oczach uzdolnionych - oczekiwania i rzeczywistość)
  • Informatyka i technologia informacyjna jako środki rozwoju zdolności
    (przejawy i rozwijanie uzdolnień informatycznych, narzędzia informatyczne wspomagające rozwój zdolności, przykłady zastosowań TI w realizacji uzdolnień, Internet narzędziem ucznia zdolnego)
  • Twórczość jako wyznacznik i miejsce samorealizacji zdolnych
    (obszary aktywności: słowne, matematyczne, techniczne, artystyczne i twórcze, diagnozowanie uzdolnień, metodyka zajęć twórczych, działania edukacyjne, uwarunkowania rozwoju, przykłady dobrej praktyki)

 

Abstrakty i informacje o autorach

IMIĘ I NAZWISKO TEMAT INSTYTUCJA
Ewa Arciszewska Uśrednianie, ignorowanie i niedostrzeganie - wybrane mechanizmy blokowania predyspozycji dziecka do uczenia się i rozwijania uzdolnień Wydział Nauk Społecznych
Szkoła Wyższa im. B. Jańskiego w Warszawie
Ryszarda Ewa Bernacka Indywidualny tok i program nauczania w szkołach województwa lubelskiego Instytut Psychologii
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Ryszarda Ewa Bernacka Rozważania terminologiczne wokół pojęć: uczeń zdolny, uzdolniony, z talentem, skuteczny Instytut Psychologii
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Barbara Bilewicz-Kuźnia Identyfikowanie uzdolnień twórczych u dzieci w wieku przedszkolnym Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Marzena Bogus Czy rzeczywiście zdolne? Recepcja "talentu plastycznego" przez środowisko rodzinne w badaniach podłużnych Zakład Wychowania przez Sztukę,
Akademia im. J. Długosza w Częstochowie
Anna Jakubowicz-Bryx Uczeń zdolny w edukacji wczesnoszkolnej w świetle nowych dokumentów ministerialnych oraz programów nauczania Zakład Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Edukacji Plastycznej,
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Joanna Brzezińska O zabawach plastycznych dla małych dzieci Młodzieżowy Dom Kultury w Częstochowie
Iwona Czaja-Chudyba Wspieranie refleksji krytycznej u uczniów zdolnych Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
Beata Dyrda Sytuacja społeczna uczniów zdolnych w grupie rówieśniczej Uniwersytet Śląski
Dorota Dziedziewicz Dziecko jako "2A i 2K" - zarys holistycznej koncepcji wychowania ku twórczości Pracownia Psychopedagogiki Kreatywności
Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Aleksandra Gajda Igła w stogu siana - w poszukiwaniu kanonu zachowań nauczyciela wspierających kreatywność uczniów Pracownia Psychopedagogiki Kreatywności
Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Teresa Giza O specjalności pedagogiki zdolności Wszechnica Świętokrzyska w Kielcach
Edward Grott Autorytet nauczyciela a uczeń zdolny Zakład Szkolnej Edukacji Środowiskowej
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Joanna Grzegorzewska - Sitek,
Katarzyna Tłuczek
Działania twórcze szansą na rozwój własnej kreatywności. Metodyka prowadzenia zajęć z Działań Twórczych w Akademii Humanistyczno - Ekonomicznej w Łodzi Instytut Postępowania Twórczego w Łodzi,
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Oleg Hirnyy Model "mistrz-uczeń" A. Góralskiego jako uniwersalny model pedagogiczny Katedra Oświaty Przyrodniczo-Matematycznej
Obwodowy Instytut Podyplomowej Oświaty Pedagogicznej we Lwowie
Magdalena Janota-Bzowska Podręcznik szkolny a nowe media Instytut Edukacji Artystycznej
Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Piotr Januszek Trzy zasadnicze nurty kształtowania warunków rozwoju zainteresowań oraz uzdolnień dzieci i młodzieży  
Monika Jurewicz Między wiedzą a niewiedzą czyli o trudnej sztuce diagnozowania uczniów uzdolnionych muzycznie Katedra Edukacji i Kultury
SGGW w Warszawie
Łukasz Kostrzewa
Dorota Dziedziewicz,
Aleksandra Gajda
Psychopedagogika Kreatywności i Edukacja Włączająca - o projekcie "Kompas Kreatywności" Zespół Wolskich Placówek Edukacji Kulturalnej w Warszawie,
Pracownia Psychopedagogiki Kreatywności APS w Warszawie
Sylwia Kierlanczyk,
Katarzyna Krawczyk,
Paulina Soliwoda
Gry edukacyjne - gry słowne na przykładzie gry "Tabu" Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Marta Kwaśnik Kompetencje czy relacje? Ważność rodzaju standardów w kształtowaniu samooceny dzieci zdolnych Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Agata Kunowska Niezbędnik, drogowskaz czy zawalidroga? Charakterystyka psychopedagogiczna drużynowych i przybocznych drużyn harcerskich (zdolności twórcze, style twórczości, style przewodzenia) Koło Naukowe Psychopedagogiki Kreatywności "Pro-Kreacja",
Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Jolanta Kubik Kompleks Janka Muzykanta. Czy szczególnie uzdolnione dziecko w polskim systemie edukacyjnym skazane jest na obojętność? Wydział Filologiczny,
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Małgorzata Kuśpit Społeczne funkcjonowanie uczniów uzdolnionych plastycznie Zakład Psychologii Ogólnej
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Krzysztof Łysak Interaktywne mapy mentalne, czyli o sztuce rozwijania zdolności myślenia projektowego Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
Aneta Łyżwa Funkcjonowanie systemu rodzinnego dzieci uzdolnionych Zakład Metodologii i Pedagogiki Twórczości,
Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Izabela Markowska Poziom kompetencji diagnostycznych studentów pedagogiki dotyczących ucznia zdolnego i ucznia twórczego  
Stanisław Nowel Stereotypy o uczniach zdolnych w internetowych wypowiedziach nauczycieli Uniwersytet w Białymstoku
Nina Novikova Intelektualne konkursy przyrodniczo-matematyczne uczniów na Ukrainie: aspekt historyczny Katedra Oświaty Przyrodniczo-Matematycznej
Obwodowego Instytuty Podyplomowej Oświaty Pedagogicznej we Lwowie
Agnieszka Olczak Dziecko zdolne w ławce szkolnej Zakład Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Historii Wychowania
Uniwersytet Zielonogórski
Joanna Orda Formularz narzędziem zbierania danych ucznia zdolnego Gimnazjum 46 w Łodzi
Teresa Parczewska Formy aktywności podejmowane w środowisku rodzinnym jako predyktory rozwoju zainteresowań i uzdolnień małego dziecka Instytut Pedagogiki
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Lidia Pasich Projekt Taki jak Mozart, czyli w stronę wspierania i rozwijania zdolności Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Anna Pogorzelska Uwarunkowania i inhibitory twórczości w edukacji zawodowej Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku
Wszechnica Mazurska w Olecku
Małgorzata Połowniak
Dorota Dziedziewicz
Nauka czy zabawa? Dom rodziny czy instytucje edukacyjne? Percepcja roli zabawy i osób znaczących w rozwoju twórczej aktywności dziecka - perspektywa rodzica i nauczyciela Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Irena Pufal-Struzik Obraz rzeczywistości w percepcji młodzieży zdolnej Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach
Joanna Smogorzewska Storyline jako metoda pobudzająca kreatywność i wyobraźnię dzieci Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Alexander Stryzhak Internet-instruments of support of creative activity of student The Institute of a Gifted Child of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine
Agnieszka Szewczyk Wybrane podmiotowe i rodzinne uwarunkowania rozwoju zdolności plastycznych u młodzieży  
Roksolana Szwaj Nauczanie umiejętności rozwiązywania zadań jako przygotowanie do pracy twórczej Katedra Pedagogiki, Psychologii i Prawa
Uniwersytet Narodowy Politechniki Lwowskiej
Dorota Turska Niezdolne czy gorzej kształcone? Specyfika edukacji matematycznej dziewcząt Instytut Psychologii,
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Anna Tychmanowicz Pojęcie zdolności i twórczości w psychologii polskiej - rozwój na tle historycznym Instytut Psychologii,
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Joanna Łukasiewicz-Wieleba O pedagogice twórczości Tadeusza Wrońskiego Zakład Metodologii i Pedagogiki Twórczości,
Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Monika Wróblewska Poziom postawy twórczej i transgresyjność jako wyznaczniki procesu autokreacji Zakład Psychologii Społecznej i Rozwoju Człowieka,
Uniwersytet w Białymstoku

Komunikaty i aktualności

Ważne terminy

Termin konferencji 24 - 25 września 2009 r.

Prelegenci:

Termin składania zgłoszeń i nadsyłania abstraktów - 30.05.2009 r.

Termin wnoszenia opłaty i nadsyłania referatów do publikacji - 30.06.2009 r.

Pozostali uczestnicy

Termin składania zgłoszeń i wnoszenia opłaty - 31.08.2009 r.

 


Fotoreportaż

prelegent konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji prelegent konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji

prelegent konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji prelegent konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji

uczestnicy konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji moderatorzy i prelegent konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji

prelegent konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacjiprelegent konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji prelegent konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji

prelegent konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji uczestnicy konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji

uczestnicy konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji uczestnicy konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji

prelegent konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji prelegent konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji

prelegent konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji uroczysty poczęstunek na zakończenie pierwszego dnia konferencji

uroczysty poczęstunek na zakończenie pierwszego dnia konferencji uczestnicy konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji

uczestnicy konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji uczestnicy konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji

uczestnicy konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji uczestnicy konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji

uczestnicy konferencji Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji