Dziękujemy wszystkim uczestnikom i prelegentom II Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Metodycznej pt.: "Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji", która odbyła się 24 - 25 września 2009 r. w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Szczególne podziękowania składamy za objęcie konferencji patronatem:
Komitet organizacyjny:
Przewodniczący: prof. Jan Łaszczyk
Sekretarz: dr Małgorzata Jabłonowska
Członkowie:
- mgr Alicja Baum
- mgr Katarzyna Korbecka
- mgr Joanna Łukasiewicz-Wieleba
- mgr Justyna Wiśniewska
Problematyka konferencji
- Dziecko zdolne z perspektywy rodzica, opiekuna, nauczyciela- pedagoga zdolności
(dostrzeganie uzdolnień, środowisko szkolne i rodzinne uzdolnionych, rozwój zainteresowań, powinności rodzica i opiekuna, sposoby identyfikacji uzdolnionych, uwarunkowania rozwoju uzdolnień, trudności i sukcesy, przykłady dobrej praktyki) - Specyfika oddziaływań edukacyjnych adresowanych do uczniów zdolnych
(rozwiązania legislacyjne, szkoła i instytucje pozaszkolne wspierające rozwój uzdolnień, konkursy i olimpiady) - Działania edukacyjne w opinii ucznia zdolnego
(szkoła i instytucje pozaszkolne w opiniach uczniów zdolnych, znaczenie edukacji dla dalszej kariery zawodowej, pedagog zdolności w oczach uzdolnionych - oczekiwania i rzeczywistość) - Informatyka i technologia informacyjna jako środki rozwoju zdolności
(przejawy i rozwijanie uzdolnień informatycznych, narzędzia informatyczne wspomagające rozwój zdolności, przykłady zastosowań TI w realizacji uzdolnień, Internet narzędziem ucznia zdolnego) - Twórczość jako wyznacznik i miejsce samorealizacji zdolnych
(obszary aktywności: słowne, matematyczne, techniczne, artystyczne i twórcze, diagnozowanie uzdolnień, metodyka zajęć twórczych, działania edukacyjne, uwarunkowania rozwoju, przykłady dobrej praktyki)
Abstrakty i informacje o autorach |
|||
IMIĘ I NAZWISKO | TEMAT | INSTYTUCJA | |
Ewa Arciszewska | Uśrednianie, ignorowanie i niedostrzeganie - wybrane mechanizmy blokowania predyspozycji dziecka do uczenia się i rozwijania uzdolnień | Wydział Nauk Społecznych Szkoła Wyższa im. B. Jańskiego w Warszawie |
|
Ryszarda Ewa Bernacka | Indywidualny tok i program nauczania w szkołach województwa lubelskiego | Instytut Psychologii Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie |
|
Ryszarda Ewa Bernacka | Rozważania terminologiczne wokół pojęć: uczeń zdolny, uzdolniony, z talentem, skuteczny | Instytut Psychologii Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie |
|
Barbara Bilewicz-Kuźnia | Identyfikowanie uzdolnień twórczych u dzieci w wieku przedszkolnym | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie | |
Marzena Bogus | Czy rzeczywiście zdolne? Recepcja "talentu plastycznego" przez środowisko rodzinne w badaniach podłużnych | Zakład Wychowania przez Sztukę, Akademia im. J. Długosza w Częstochowie |
|
Anna Jakubowicz-Bryx | Uczeń zdolny w edukacji wczesnoszkolnej w świetle nowych dokumentów ministerialnych oraz programów nauczania | Zakład Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Edukacji Plastycznej, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy |
|
Joanna Brzezińska | O zabawach plastycznych dla małych dzieci | Młodzieżowy Dom Kultury w Częstochowie | |
Iwona Czaja-Chudyba | Wspieranie refleksji krytycznej u uczniów zdolnych | Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie | |
Beata Dyrda | Sytuacja społeczna uczniów zdolnych w grupie rówieśniczej | Uniwersytet Śląski | |
Dorota Dziedziewicz | Dziecko jako "2A i 2K" - zarys holistycznej koncepcji wychowania ku twórczości | Pracownia Psychopedagogiki Kreatywności Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie |
|
Aleksandra Gajda | Igła w stogu siana - w poszukiwaniu kanonu zachowań nauczyciela wspierających kreatywność uczniów | Pracownia Psychopedagogiki Kreatywności Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie |
|
Teresa Giza | O specjalności pedagogiki zdolności | Wszechnica Świętokrzyska w Kielcach | |
Edward Grott | Autorytet nauczyciela a uczeń zdolny | Zakład Szkolnej Edukacji Środowiskowej Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie |
|
Joanna Grzegorzewska - Sitek, Katarzyna Tłuczek |
Działania twórcze szansą na rozwój własnej kreatywności. Metodyka prowadzenia zajęć z Działań Twórczych w Akademii Humanistyczno - Ekonomicznej w Łodzi | Instytut Postępowania Twórczego w Łodzi, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi |
|
Oleg Hirnyy | Model "mistrz-uczeń" A. Góralskiego jako uniwersalny model pedagogiczny | Katedra Oświaty Przyrodniczo-Matematycznej Obwodowy Instytut Podyplomowej Oświaty Pedagogicznej we Lwowie |
|
Magdalena Janota-Bzowska | Podręcznik szkolny a nowe media | Instytut Edukacji Artystycznej Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie |
|
Piotr Januszek | Trzy zasadnicze nurty kształtowania warunków rozwoju zainteresowań oraz uzdolnień dzieci i młodzieży | ||
Monika Jurewicz | Między wiedzą a niewiedzą czyli o trudnej sztuce diagnozowania uczniów uzdolnionych muzycznie | Katedra Edukacji i Kultury SGGW w Warszawie |
|
Łukasz Kostrzewa Dorota Dziedziewicz, Aleksandra Gajda |
Psychopedagogika Kreatywności i Edukacja Włączająca - o projekcie "Kompas Kreatywności" | Zespół Wolskich Placówek Edukacji Kulturalnej w Warszawie, Pracownia Psychopedagogiki Kreatywności APS w Warszawie |
|
Sylwia Kierlanczyk, Katarzyna Krawczyk, Paulina Soliwoda |
Gry edukacyjne - gry słowne na przykładzie gry "Tabu" | Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie | |
Marta Kwaśnik | Kompetencje czy relacje? Ważność rodzaju standardów w kształtowaniu samooceny dzieci zdolnych | Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej | |
Agata Kunowska | Niezbędnik, drogowskaz czy zawalidroga? Charakterystyka psychopedagogiczna drużynowych i przybocznych drużyn harcerskich (zdolności twórcze, style twórczości, style przewodzenia) | Koło Naukowe Psychopedagogiki Kreatywności "Pro-Kreacja", Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie |
|
Jolanta Kubik | Kompleks Janka Muzykanta. Czy szczególnie uzdolnione dziecko w polskim systemie edukacyjnym skazane jest na obojętność? | Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach |
|
Małgorzata Kuśpit | Społeczne funkcjonowanie uczniów uzdolnionych plastycznie | Zakład Psychologii Ogólnej Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie |
|
Krzysztof Łysak | Interaktywne mapy mentalne, czyli o sztuce rozwijania zdolności myślenia projektowego | Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach | |
Aneta Łyżwa | Funkcjonowanie systemu rodzinnego dzieci uzdolnionych | Zakład Metodologii i Pedagogiki Twórczości, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie |
|
Izabela Markowska | Poziom kompetencji diagnostycznych studentów pedagogiki dotyczących ucznia zdolnego i ucznia twórczego | ||
Stanisław Nowel | Stereotypy o uczniach zdolnych w internetowych wypowiedziach nauczycieli | Uniwersytet w Białymstoku | |
Nina Novikova | Intelektualne konkursy przyrodniczo-matematyczne uczniów na Ukrainie: aspekt historyczny | Katedra Oświaty Przyrodniczo-Matematycznej Obwodowego Instytuty Podyplomowej Oświaty Pedagogicznej we Lwowie |
|
Agnieszka Olczak | Dziecko zdolne w ławce szkolnej | Zakład Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Historii Wychowania Uniwersytet Zielonogórski |
|
Joanna Orda | Formularz narzędziem zbierania danych ucznia zdolnego | Gimnazjum 46 w Łodzi | |
Teresa Parczewska | Formy aktywności podejmowane w środowisku rodzinnym jako predyktory rozwoju zainteresowań i uzdolnień małego dziecka | Instytut Pedagogiki Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie |
|
Lidia Pasich | Projekt Taki jak Mozart, czyli w stronę wspierania i rozwijania zdolności | Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli | |
Anna Pogorzelska | Uwarunkowania i inhibitory twórczości w edukacji zawodowej | Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku Wszechnica Mazurska w Olecku |
|
Małgorzata Połowniak Dorota Dziedziewicz |
Nauka czy zabawa? Dom rodziny czy instytucje edukacyjne? Percepcja roli zabawy i osób znaczących w rozwoju twórczej aktywności dziecka - perspektywa rodzica i nauczyciela | Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie | |
Irena Pufal-Struzik | Obraz rzeczywistości w percepcji młodzieży zdolnej | Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach | |
Joanna Smogorzewska | Storyline jako metoda pobudzająca kreatywność i wyobraźnię dzieci | Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie | |
Alexander Stryzhak | Internet-instruments of support of creative activity of student | The Institute of a Gifted Child of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine | |
Agnieszka Szewczyk | Wybrane podmiotowe i rodzinne uwarunkowania rozwoju zdolności plastycznych u młodzieży | ||
Roksolana Szwaj | Nauczanie umiejętności rozwiązywania zadań jako przygotowanie do pracy twórczej | Katedra Pedagogiki, Psychologii i Prawa Uniwersytet Narodowy Politechniki Lwowskiej |
|
Dorota Turska | Niezdolne czy gorzej kształcone? Specyfika edukacji matematycznej dziewcząt | Instytut Psychologii, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie |
|
Anna Tychmanowicz | Pojęcie zdolności i twórczości w psychologii polskiej - rozwój na tle historycznym | Instytut Psychologii, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie |
|
Joanna Łukasiewicz-Wieleba | O pedagogice twórczości Tadeusza Wrońskiego | Zakład Metodologii i Pedagogiki Twórczości, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie |
|
Monika Wróblewska | Poziom postawy twórczej i transgresyjność jako wyznaczniki procesu autokreacji | Zakład Psychologii Społecznej i Rozwoju Człowieka, Uniwersytet w Białymstoku |
Komunikaty i aktualności
- Komunikat nr 2 - opłata konferencyjna
- Komunikat nr 1 wraz z kartą zgłoszeniową
- Abstrakt - wymogi publikacyjne
- Artykuł - wymogi publikacyjne
Ważne terminy
Termin konferencji 24 - 25 września 2009 r.
Prelegenci:
Termin składania zgłoszeń i nadsyłania abstraktów - 30.05.2009 r.
Termin wnoszenia opłaty i nadsyłania referatów do publikacji - 30.06.2009 r.
Pozostali uczestnicy
Termin składania zgłoszeń i wnoszenia opłaty - 31.08.2009 r.
Fotoreportaż