Sylwetka absolwenta

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika Zdolności i Informatyki posiada wiedzę merytoryczną i metodyczną w zakresie edukacji informatycznej oraz w zakresie pedagogiki zdolności opanowaną na poziomie 6 Krajowych Ram Kwalifikacji. Koncepcja kształcenia jest zbudowana na 2 filarachedukacji informatycznej i pedagogice zdolności realizowanych w 5 modułach (dwóch merytorycznych, dwóch metodycznych i ogólnoakademickim). 

Pierwszy blok przedmiotów przygotował absolwenta do efektywnego korzystania z nowoczesnych technologii we własnym rozwoju oraz realizacji zajęć informatycznych z wykorzystaniem komputerów, urządzeń mobilnych i robotów edukacyjnych oraz aktualnego oprogramowania edukacyjnego, biurowego, graficznego itp. Absolwent został przygotowany do dostrzegania i podejmowania zadań programistycznych i rozwiązywania problemów dzięki kształceniu myślenia algorytmicznego, heurystycznego i komputacyjnego. Korzystając w sposób świadomy i odpowiedzialny z zasobów Internetu nauczył się bezpiecznego i wartościowego funkcjonowania w środowisku sieciowym, konstruowania materiałów do edukacji zdalnej. Poznał także możliwości wykorzystania technologii we wsparciu osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Przygotowaniu merytorycznemu towarzyszyło przygotowanie metodyczne w zakresie edukacji informatycznej dla różnych form kształcenia i różnych grup wiekowych odbiorców (od dzieci w wieku przedszkolnym do pracy z osobami dorosłymi, w tym seniorami). Absolwent tego kierunku jest w szczególności przygotowany do realizacji zajęć informatycznych w pozaszkolnych formach kształcenia dzieci i młodzieży. Są to zajęcia obejmujące takie obszary jak: programowanie, robotyka, praca w aplikacjach internetowych, grafika komputerowa. Oprócz nabywania umiejętności informatycznych, kształcenie studentów obejmowało podstawy wiedzy metodycznej dotyczącej projektowania i wykorzystywania istniejących rozwiązań dydaktycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą, z uwzględnieniem bezpieczeństwa pracy z narzędziami ICT. 

Drugim filarem kształcenia na kierunku są zajęcia merytoryczne i metodyczne z zakresu pedagogiki zdolności i pedagogiki twórczości. Wiedza z tych obszarów w pierwszej kolejności stymulowała studenta do działań na rzecz rozwoju własnych zdolności oraz kreatywności. Student poznał modele zdolności, sposoby identyfikowania uczniów zdolnych i wspierania ich w rozwoju. Poznał szkolne i pozaszkolne formy wsparcia uczniów zdolnych. Został przygotowany do podejmowania działań na rzecz rozwoju potencjału twórczego uczniów oraz postawy twórczej dzięki uczestnictwu w treningach twórczości i warsztatach. Zdobył wiedzę dotyczącą specyfiki pracy z uczniami zdolnymi oraz nauczył się dostosować zajęcia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. 

Jego wiedza została wzbogacona o treści z zakresu kształcenia psychologiczno-pedagogicznego, dydaktycznego oraz ogólnoakademickiego, wspierające go efektywne studiowanie, a następnie odpowiedzialne podejmowanie zadań zawodowych. Student zdobył podstawową wiedzę na temat rozwoju i kształcenia uczniów podczas zajęć z pedagogiki, psychologii, biomedycznych podstaw rozwoju. Posiada umiejętność analizy zjawisk i procesów zachodzących w świecie m.in. dzięki zajęciom z filozofii, socjologii, antropologii kulturowej. Ma elementarną wiedzę dotyczącą systemu oświaty oraz pedagogiki specjalnej. Ma także podstawową wiedzę i umiejętności potrzebne do prowadzenia badań w naukach społecznych i jest świadomy ich etycznego wymiaru. Absolwent studiów dysponuje wiedzą o różnych środowiskach wychowawczych, o strukturze i funkcjach systemu edukacji, celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania różnych instytucji edukacyjnych, opiekuńczych, czy kulturalnych potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, a także o realizatorach tej działalności, ze szczególnym uwzględnieniem działalności zawodowej nauczycieli. Ma wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej i społecznej oraz wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role oraz ma elementarne umiejętności organizacyjne, pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych. 

Ma ponadto elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy, o udzielaniu pomocy przedmedycznej, o przedsiębiorczości w sektorze edukacji, zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego. 

Wiedza i umiejętności absolwenta są weryfikowane iwzbogacane w trakcie praktyk w różnych instytucjach edukacyjnych, co zapewnia wszechstronność i elastyczność ich działań.