Barbara Pilipczuk (1958-2021)

Pracownik WSPS/APS im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, od 1 października 1987r do 30 września 2020 r. (asystent w Zakładzie Dydaktyki, od 1990r., jako asystent/wykładowca metodologii badań pedagogicznych i statystyki w Zakładzie Metodologii i Pedagogiki Twórczości) uzyskujący bardzo wysokie oceny studentów.

Od 1 października 2020 jako pracownik emerytowany realizowała zajęcia dydaktyczne na umowę zlecenie poświęcając im jednak taki sam zapał jak dotychczas. Prowadziła konsultacje dla piszących prace doktorskie, magisterskie i licencjackie aż do 1 lutego 2021 r., kiedy wirus Sars-CoV-2 przekreślił jej plany...

Księga wspomnieniowa

Kariera naukowa:

Uzyskany stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki

Rozprawa doktorska pt.: "Reforma edukacji jako czynnik modyfikujący nauczycielskie oceny systemu szkolnego",

Data i miejsce obrony: 26-01-2011, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej; Wydział Nauk Pedagogicznych;

Promotor: dr hab., Jan Łaszczyk, prof. APS

Uzyskany stopień magistra w zakresie nauczania początkowego

Praca magisterska pt.: "Recepcja pojęć topologicznych i symetrii bilateralnej"

Data i miejsce obrony: 29-11-1985, Uniwersytet Warszawski; Wydział Pedagogiczny

Promotor: dr hab. Barbara Wilgocka – Okoń, prof. UW

Nagrody i wyróżnienia:

  • Medal KEN 2013
  • Zespołowa nagroda II stopnia Rektora APS za działanie na rzecz podnoszenia jakości kształcenia w Akademii Pedagogiki Specjalnej

Publikacje:

  • Trzcińska-Król Maria, Pilipczuk Barbara: Nowe media w komunikacji szkoła–dom. Doniesienia z badań, w: Człowiek Niepełnosprawność Społeczeństwo, vol. 1, nr 31, 2016, ss. 85-112, DOI:10.5604/17345537.1209249
  • Pilipczuk Barbara: Kryteria trwałości wspólnot, w: Wspólnotowość a solidarność / Łaszczyk Jan ( red. ), 2016, Wydawnictwo Universitas Rediviva, ISBN 978-83-943415-2-7, ss. 210-213
  • Trzcińska-Król Maria, Pilipczuk Barbara: Media w komunikacji nauczycieli i rodziców, 2015, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 200 s.
  • Trzcińska-Król Maria, Pilipczuk Barbara, Gosk Urszula: Kompetencje informatyczno-medialne nauczycieli - doniesienia z badań, w: Nowe wyzwania dla Europy XXI wieku w dziedzinie zarządzania i edukacji / Sitek Magdalena, Graca Tadeusz ( red. ), 2015, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie, ss. 401-426
  • Pilipczuk Barbara, Misior Katarzyna: Rozpoznawanie i wspomaganie zdolności dzieci w wieku wczesnoszkolnym w środowisku wiejskim, w: Środowisko edukacyjne uczniów zdolnych / Jabłonowska Małgorzata ( red. ), 2013, Universitas Rediviva, ISBN 978-83-929503-6-3, ss. 163-174
  • Pilipczuk Barbara, Pilipczuk Weronika: Zdolności komunikacyjne gimnazjalistów niepełnosprawnych intelektualnie, w: Wokół problematyki zdolności / Jabłonowska Małgorzata, Łaszczyk Jan ( red. ), vol. 1, 2011, Wydawnictwo Universitas Rediviva, ISBN 978-83-929503-1-8, ss. 42-59
  • B. Pilipczuk, Miejsce pedagogiki twórczości w strukturze nauk pedagogicznych [w:] Filozofia i pedagogika twórczości – główne problemy, zasadnicze rozstrzygnięcia (red.) J. Łaszczyk, Wyd. Universitas Rediviva, Warszawa 2011
  • B. Pilipczuk, Zdolności komunikacyjne gimnazjalistów niepełnosprawnych intelektualnie (współautor) [w:] Wokół problematyki zdolności (red.) J. Łaszczyk, M. Jabłonowska, Warszawa 2011, Wyd. Universitas Rediviva
  • B. Pilipczuk, Dążenie do poznania siebie, drugiego, świata jako antidotum na niewrażliwość [w:] Uniwersalizm i twórczość, (red.) J. Łaszczyk, Wyd. Universitas Rediviva, Warszawa 2009
  • B. Pilipczuk, Uwarunkowania aktywności innowacyjnej nauczycieli [w:] Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji (red.) J. Łaszczyk, M. Jabłonowska, Warszawa 2009, Wyd. Universitas Rediviva.
  • B. Pilipczuk, Innowacyjność a model wychowanka [w:] Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji (red.) J. Łaszczyk, M. Jabłonowska, Warszawa 2008, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.
  • B. Pilipczuk, Myślenie o twórczości [ w:] Twórczość i dialog – teoria i praktyka. Intelektualiści i młoda inteligencja w Europie przemian, Materiały VII Międzynarodowej Konferencji PTU, Warszawa 11-13 X 2004 rok, Wyd. PTU, Warszawa 2004;
  • B. Pilipczuk, Doświadczenie nowatorstwa pedagogicznego jako czynnik różnicujący poglądy na system szkolny [w:] J. Łaszczyk (red.): Pedagogika czasu przemian, Wyd. Zakładu Metodologii WSPS, Warszawa 1999
  • B. Pilipczuk, Samodzielność uczniów [w:] Edukacja i dialog, 9 nr 92, WSiP, Warszawa 1997
  • B. Pilipczuk, Sprawdziany osiągnięć szkolnych [w:] A. Góralski (red.): Metody badań pedagogicznych w zarysie, Wyd. WSPS, Warszawa 1994; Wyd. Universitas Rediviva, Warszawa 2000;
  • B. Pilipczuk, Uspołecznienie uczniów klas VI i VIII upośledzonych w stopniu lekkim [w:] Roczniki Pedagogiki Specjalnej, tom V, Wyd. WSPS, Warszawa 1994
  • B. Pilipczuk, Trudności w czytaniu i pisaniu a pojęcie symetrii u dzieci w wieku 6-8 lat [w:] Opieka, wychowanie, terapia nr 3(15), Wyd. TPD, Warszawa 1993;

Aktywności:

  • Przynależność do Polskiego Oddziału Międzynarodowego Towarzystwa Uniwersalizmu