Efekty

Efekty w odniesieniu do uniwersalnej charakterystyki poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji 

  1. Student zna i rozumie: w zaawansowanym stopniu – fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, a także powiązania z innymi dziedzinami nauk, różnorodne, złożone uwarunkowania prowadzonej działalności w zakresie pedagogiki, pedagogiki zdolności i edukacji informatycznej. 
  2. Student potrafi: innowacyjnie wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach, wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin, samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie, skutecznie komunikować się z otoczeniem, uzasadniać swoje stanowisko, korzystać z opinii ekspertów. 
  3. Student jest gotów do: kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, dostrzegania potrzeb społecznych i inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, samodzielnego podejmowania decyzji, dbałości o aktualizację zdobywanej wiedzy, krytycznej oceny działań własnych, działań zespołów, którymi kieruje i organizacji, w których uczestniczy, przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań. 

W zakresie WIEDZY absolwent: 

  • Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki oraz informatyki w systemie nauk, o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna właściwą dla nich terminologię oraz modele teoretyczne. 
  • Ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia i ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych i psychologicznych podstaw oraz zna podstawowe teorie dotyczące tych procesów. 
  • Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne oraz teorie jego rozwoju, stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej. 
  • Zna specyfikę funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego: człowieka i świata wynikającą z rozwoju cywilizacyjnego oraz możliwości zastosowania nowoczesnych technologii w edukacji, w tym edukacji zdalnej, komplementarnej, wspomaganej komputerowo. 
  • Ma wiedzę z zakresu ogólnych zagadnień informatyki oraz budowy i funkcjonowania systemów informatycznych; zna zasady budowy współczesnych komputerów i urządzeń z nimi współpracujących, systemów operacyjnych, sieci komputerowych; zna budowę i zasady działania urządzeń przetwarzania i transmisji danych, robotów edukacyjnych itp. 
  • Zna możliwości i zastosowania oprogramowania komputerowego: programów biurowych, graficznych, narzędziowych, edukacyjnych, aplikacji internetowych. 
  • Zna i rozumie kluczowe zagadnienia z obszaru algorytmiki i programowania, w tym: możliwości i zakres zastosowania algorytmiki, środowiska programistyczne i języki programowania wykorzystywane w edukacji informatycznej. 
  • Ma wiedzę na temat możliwości i ograniczeń korzystania z Internetu: zna zasady bezpieczeństwa korzystania z sieci komputerowej, w tym bezpieczeństwa danych i urządzeń technicznych. 
  • Ma wiedzę dotyczącą gromadzenia, selekcji i przetwarzania danych oraz repozytoriów danych, z naciskiem na relacyjne bazy danych, zna skutki przeładowania informacyjnego. 
  • Zna specjalistyczny sprzęt informatyczny i oprogramowanie wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. 
  • Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego; jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. 
  • Ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych oraz alternatywnych form edukacji, jak też wiedzę na temat edukacji włączającej i sposobów realizacji zasady inkluzji. 
  • Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice i naukach społecznych, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. 
  • Ma wiedzę merytoryczną dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w obszarze pedagogiki zdolności i pedagogiki twórczości 
  • Ma wiedzę na temat zawodu nauczyciela informatyki i pedagoga szkolnego, zagadnień związanych planowaniem ścieżki rozwoju zawodowego oraz roli nauczyciela wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań podmiotów uczestniczących w procesie edukacji. 
  • Ma wiedzę na temat norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w pracy pedagoga zdolności oraz metodyki nauczania przedmiotów informatycznych/prowadzenia zajęć i doboru efektywnych środków dydaktycznych i form pracy z uczniami. 
  • Ma uszczegółowioną wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych i ewaluacyjnych w praktyce pedagogicznej w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów. 
  • Ma wiedzę na temat kształtowania postaw i zachowań uczniów w obszarze funkcjonowania społecznego, emocjonalnego i poznawczego. 
  • Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej w tym uczniach ze specjalnymi (zróżnicowanymi) potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, zna kluczowe pojęcia, klasyfikację i akty prawne dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 
  • Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń. 
  • Ma podstawową wiedzę dotycząca pomocy przedmedycznej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych. 
  • Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz ich zastosowań wobec fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji. 
  • Zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego w tym odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystania mediów cyfrowych. 
  • Ma wiedzę dotyczącą przedsiębiorczości w sektorze edukacji. 
  • Zna i rozumie podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy oraz zasady efektywnego posługiwania się narządami mowy. 

W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent: 

  • Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz zaprojektować rozwiązania zidentyfikowanych problemów. 
  • Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych jak i nie w pełni przewidywalnych. 
  • Potrafi stosować terminologię z obszaru informatyki w zakresie opisu urządzeń i oprogramowania. 
  • Umie korzystać z urządzeń technicznych, komputerowych i sieci teleinformatycznych; stosować oprogramowanie komputerowe: korzystać z programów biurowych, graficznych, narzędziowych, edukacyjnych, aplikacji internetowych; w sposób swobodny i świadomy korzysta z Internetu kierując się zasadami bezpieczeństwa, netykietą i prawami autorskimi; potrafi zaprojektować, repozytoria danych, szczególnie relacyjne bazy danych, zarządza danymi i ich strukturami. 
  • Potrafi przygotowywać algorytmy, programować w różnych środowiskach programistycznych i językach programowania kierując się przy ich doborze możliwościami programu oraz poziomem kształcenia. 
  • Potrafi dobrać i stosować technologie informatyczne wspierające osoby z niepełnosprawnościami. 
  • Umie diagnozować potrzeby i możliwości każdego ucznia oraz projektować i realizować spersonalizowane programy kształcenia. 
  • Umie indywidualizować zadania i dobierać treści, metody i sposoby oceniania oraz promować osiągnięcia uczniów, rozwijać ich zdolności, kreatywność i samodzielność. 
  • Potrafi tworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia. 
  • Potrafi wykorzystywać sytuacje trudne i błędy uczniowskie oraz proces oceniania uczniów do stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem. 
  • Potrafi odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku. 
  • Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań. 
  • Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań. 
  • Potrafi prowadzić pracę z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych; pracować w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego i z dziećmi posiadającymi słabą znajomość języka polskiego. 
  • Potrafi udzielić pomocy pedagogicznej w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych, wspieraniu działań edukacyjnych, organizacji działań profilaktycznych, uzasadnia potrzebę kształtowania właściwych postaw wobec osób z niepełnosprawnością i ich miejsca w życiu społecznym. 
  • Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. 
  • Potrafi udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej. 
  • Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych, podejmuje autorefleksję i działania na rzecz rozwoju zawodowego. 
  • Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, czynnie uczestniczyć w debacie. 
  • Posługuje się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu. 
  • Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i zespołową podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych, stosować odpowiednie zasady, metody oraz środki dydaktyczne dbając o efektywność podejmowanych działań. 
  • Na podstawie modeli teoretycznych konstruuje narzędzia identyfikacji uczniów zdolnych, narzędzia do badania potencjału twórczego i postawy twórczej; narzędzia ewaluacji realizowanych treningów. 
  • Umie analizować i konstruować dokumentację związaną z działalnością szkoły oraz procesami pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 
  • Ma umiejętności językowe w zakresie studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. 
  • Dba o własny rozwój zawodowy, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) oraz analizować własne działania i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji. 

W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent: 

  • Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności. 
  • Jest przekonany o znaczeniu wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd poszukuje wiedzy, a w przypadku problemów – zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii. 
  • Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie. 
  • Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski oraz jest gotów do budowania relacji opartych na zaufaniu w miejscu prowadzonej działalności pedagogicznej. 
  • Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy oraz dbając o rozwój tych instytucji. 
  • Jest świadomy wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka oraz etyki badań naukowych. 
  • Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotów do budowania umiejętnej współpracy i dobrej atmosfery dla komunikacji z całą społecznością szkolną oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog. 
  • Ma świadomość wagi uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz poczucie odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. 
  • Ma świadomość znaczenia wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych, profesjonalnego rozwiązywania konfliktów i okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy w procesie uczenia się. 
  • Ma świadomość znaczenia rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie. 
  • Ma gotowość promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. 
  • Ma świadomość znaczenia dbałości o zdrowie i aktywność fizyczną. 
  • Ma świadomość znaczenia umiejętności współpracy, w tym grupowego rozwiązywania problemów w różnych obszarach życia szkolnego i poza szkolnego oraz wykonywania zadań zespołowych. 

Efekty w zakresie przygotowania merytorycznego do nauczania pierwszego i drugiego przedmiotu lub prowadzenia zajęć 

W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: 

  • Związki informatyki z pedagogiką, ich miejsce w systemie nauk, ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki, informatyki i jej obszarów. 
  • Specyfikę funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego: człowieka i świata wynikającą z rozwoju cywilizacyjnego oraz możliwości zastosowania nowoczesnych technologii w edukacji, w tym edukacji zdalnej, komplementarnej, wspomaganej komputerowo. 
  • Aspekt techniczny urządzeń komputerowych i sieci teleinformatycznych: budowę i zasady działania urządzeń elektronicznych wykorzystywanych w edukacji, robotów edukacyjnych, sieci komputerowych. 
  • Kluczowe zagadnienia z obszaru algorytmiki i programowania: matematyczne podstawy informatyki, możliwości i zakres zastosowania algorytmiki, środowiska programistyczne i języki programowania adekwatne do poziomu kształcenia. 
  • Możliwości zastosowania oprogramowania komputerowego: programów biurowych, graficznych, narzędziowych, edukacyjnych, aplikacji internetowych. 
  • Możliwości i ograniczenia korzystania z Internetu: zasady bezpieczeństwa korzystania z sieci komputerowej, w tym bezpieczeństwa danych i urządzeń technicznych, zna zagrożenia i konsekwencje nieprzestrzegania zasad BHP; sposoby wyszukiwania, weryfikacji wiarygodności i oceny jakości uzyskiwanych danych oraz prezentowania opracowań z poszanowaniem praw autorskich. 
  • Specyfikę pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, kluczowe pojęcia, klasyfikację i akty prawne. 
  • Miejsce pedagogiki zdolności i pedagogiki twórczości w systemie nauk, ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki i jej obszarów. 
  • Zna kluczowe pojęcia, modele teoretyczne, historyczne i współczesne uwarunkowania kształcenia w obszarze zdolności, twórczości oraz prakseologii. 
  • Psychologiczno-pedagogiczne podstawy nauczania informatyki i pracy pedagoga szkolnego. 
  • Zadania pedagoga szkolnego oraz zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. 

W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: 

  • Stosować terminologię z obszaru informatyki i nauk pokrewnych w zakresie opisu urządzeń i oprogramowania w porozumiewaniu się z laikami i profesjonalistami z różnych dziedzin. 
  • Korzystać z nowoczesnych technologii podczas opracowania koncepcji i materiałów dydaktycznych do edukacji, w tym edukacji zdalnej, komplementarnej i tradycyjnej. 
  • Korzystać z urządzeń technicznych, komputerowych i sieci teleinformatycznych. 
  • Przygotowywać algorytmy, programować w różnych środowiskach programistycznych i językach programowania kierując się przy ich doborze możliwościami programu oraz poziomem kształcenia. 
  • Stosować oprogramowanie komputerowe: korzystać z programów biurowych, graficznych, narzędziowych, edukacyjnych, aplikacji internetowych. 
  • W sposób swobodny i świadomy korzystać z Internetu kierując się zasadami bezpieczeństwa korzystania z sieci komputerowej, umie wymienić zagrożenia i konsekwencje nieprzestrzegania tych zasad; umie wyszukiwać, weryfikować wiarygodność znalezionych danych oraz prezentować własne opracowania z poszanowaniem praw autorskich. 
  • Identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań; zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia; identyfikować uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, określać ich potrzeby, dostrzegać mocne i słabe strony tak ucznia, jak i środowiska wychowawczego; obserwować procesy rozwojowe uczniów; obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania. 
  • Na podstawie modeli teoretycznych konstruować narzędzia identyfikacji uczniów zdolnych, narzędzia do badania potencjału twórczego i postawy twórczej; narzędzia ewaluacji realizowanych treningów. 
  • Podejmować działania wspierające ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi; wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych i społecznych uczniów. 
  • Stosować terminologię z obszaru pedagogiki zdolności i pedagogiki twórczości w bezpośrednim kontakcie z szeroko rozumianym środowiskiem edukacyjnym, profesjonalistami oraz podczas przygotowania opracowań naukowych, poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu. 
  • Planować praktyczne działania wspierające rozwój zdolności, w szczególności zdolności twórczych; określać warunki sprzyjające rozwojowi zdolności i kreatywności oraz warunki utrudniające ten proces. 
  • Realizować zadania pedagoga szkolnego, w tym związane z udzielaniem pomocy pedagogicznej w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych, wspierania działań edukacyjnych, organizacji działań profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli. 
  • Wspierać ucznia w działaniach na rzecz samorozwoju, samodoskonalenia, samoświadomości, uczyć technik skutecznego zarządzania sobą i własnym czasem oraz technik uczenia się; doradzić uczniowi ścieżkę rozwoju edukacyjną i zawodową. 

W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: 

  • Ciągłego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu informatyki, dydaktyki informatyki i pedagogiki. 
  • Tworzenia sytuacji sprzyjających współpracy pomiędzy uczniami oraz z innymi nauczycielami skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. 
  • Autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym w kontekście zmieniających się warunków technologicznych i społecznych współpracy z nauczycielami i specjalistami oraz osobami ze środowiska lokalnego w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.