Matematykę studiował u Jana Oderfelda, prakseologię u Tadeusza Kotarbińskiego i Klemensa Szaniawskiego, heurystykę u George’a Pólya, pedagogikę u Bogdana Suchodolskiego.
Po okresie pracy na Politechnice Warszawskiej, gdzie był zatrudniony jako asystent i adiunkt, w roku 1968 podejmuje organizację przedsiębiorstwa o nazwie KDG, które to zadanie kończy z powodzeniem w roku 1972. Jednocześnie jest wykładowcą na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
W roku 1974 przenosi się do Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej, pracując początkowo na stanowisku docenta, a od roku 1991 – profesora. W szkole tej – obecnie Akademii Pedagogiki Specjalnej – zorganizował i prowadził Zakład Metodologii, Studium Pedagogiki Twórczości oraz specjalność Pedagog Zdolności i Informatyk.
Wykształcił wielu – niekiedy wybitnych – teoretyków i pedagogów twórczości, a w tym gronie dwunastu profesorów, mianowicie: w Polsce – pedagog mistrzostwa, filozof, pedagog twórczości, dwoje w Ukrainie: teoretyk systemów, pedagog zdolności, w USA – heurysta, informatyk, po jednym w Białorusi – pedagog społeczny, w Australii – inwentyk, w Tunezji – prakseolog, w Wielkiej Brytanii – matematyk i w Belgii – metodolog.
Stopnie naukowe
2017: profesor zwyczajny w zakresie nauk społecznych, w tym pedagogiki;
promotorzy: Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Jagiellońskiego (2006) oraz Wydział Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej (2015)
1979: habilitacja – z zakresu filozofii (w szczególności: prakseologii, metodologii zastosowań matematyki, heurystyki oraz teorii i filozofii twórczości), Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego
1966: doktorat - fizyka, Wydział ISiW Politechniki Warszawskiej
Zainteresowania naukowe
Główne dziedziny jego zainteresowań i aktualnych badań naukowych:
- pedagogika twórczości
- metodologia i teoria twórczości,
- rachunek prawdopodobieństwa i statystyka kwalitatywna,
- prakseologia informatyki.
Najważniejsze publikacje
Autor wielu setek artykułów i raportów z badań naukowych oraz ponad czterdziestu monografii, a także współautor (niekiedy również redaktor) kilkudziesięciu dzieł lub dokonań wspólnych.
Ogół dokonań pedagogicznych jest scharakteryzowany w książce:
- Ścieżki twórczości: próby, dokonania, syntezy (2014), Wyd. APS, Warszawa.
Jako metodolog – prof. zw. dr hab. Andrzej Góralski rozwinął heurystykę i pedagogikę twórczości:
- seria wydawnicza Zadanie, metoda, rozwiązanie. Techniki twórczego myślenia (1977, 1978, 1980, 1982) oraz książka Twórcze rozwiązywanie zadań (1980, 1989) skutecznie upowszechniły osiągnięcia współczesnej heurystyki, zarówno rodzimej, w tym osiągnięcia Sekcji Heurystyki PTC i Międzyuczelnianego Zespołu Heurystyki, jak i światowej;
- prace Reguły treningu twórczości oraz Szkice do pedagogiki zdolności (1996, 2010) [Wyd. APS, Warszawa, stron 64] dały wykładnię urzeczywistnionej pedagogiki twórczości;
- monografia George’a Pólya pedagogika mistrzostwa, czyli o relacji „uczeń-mistrz” i jej regułach (2013) [Wyd. APS, Warszawa, stron 335] otwiera nowy obszar badań i działań.
Jako pedagog i metodolog badań naukowych dał studiującym humanistom kilka dobrze przyjętych dzieł:
- podręcznik Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice (1987)
- monografia Statystyka kwalitatywna – wskaźniki i testy (2007);
- poradnik humanisty: Wiarygodne wnioskowanie z danych (2016) [Universitas Rediviva, Warszawa, stron 458]
Jako filozof – wytrwale tworzy teorię twórczości oraz rozwija prakseologię informatyki:
- monografia Twórcze rozwiązywanie zadań (1980, 1989);
- monografia Wzorce twórczości (1998);
- monografia Teoria twórczości (2003), wydana także w dwu językach obcych;
- seria wydawnicza Laboratorium informatyczne pedagoga zdolności oraz monografie składowe:
- Programowanie w PASCAL’u (2009), Wyd. APS, Warszawa, stron 244,
- Programowanie w LOGO (2010), Wyd. APS, Warszawa, stron 270,
- Modelowanie informatyczne (2011), Wyd. APS, Warszawa, stron 285,
- Podejmowanie i rozwiązywanie zadań programistycznych (2012), Wyd. APS, Warszawa, stron 357.
Jego prace ukazały się w siedmiu językach.
Dane liczbowe opisujące dynamikę i rezultaty twórczości naukowej:
|
ogółem |
przed habilitacją |
po habilitacji |
autorskie publikacje naukowe |
213 |
56 |
157 |
współautorskie publikacje naukowe |
29 |
2 |
27 |
monografie i książki |
44 |
4 |
40 |
tłumaczenia monografii naukowych |
5 |
2 |
3 |
redakcja materiałów konferencyjnych |
31 |
8 |
23 |
redakcja pisma naukowego |
10 |
10 |
- |
przedmowy, komentarze, posłowia |
11 |
11 |
- |
razem |
343 |
72 |
271 |
Rekomendacje: [fragment oceny dokonań prof. zw. dr hab. A. Góralskiego - autorstwa Profesora Kazimierza Denka (UAM)]
„Niezwykle bogaty – w treści i formie – dorobek naukowy Andrzeja Góralskiego: liczne monografie, podręczniki, tłumaczenia książek, studia, artykuły naukowe, granty; niekiedy pośrednio powiązany z edukacją i naukami o niej. […] Okrętami flagowymi bogatej twórczości ocenianego są obszerne monografie George’a Pόlya pedagogika mistrzostwa, czyli o relacji <uczeń – mistrz> i jej regułach, Warszawa 2013, Reguły treningu twórczości, Warszawa 2010, Programowanie w Pascalu, Warszawa 2009, Teoria twórczości (w języku ukraińskim), Lwów-Warszawa 2002. Jak unikając szczegółów można scharakteryzować zawartość tych pozycji? Tytuły książek dobrze odzwierciadlają ich przedmiot i strukturę. Są to monografie wysokiej próby, o dużym ładunku innowacyjnym i oryginalnych treści. Wychodzą poza wąskie specjalizacje i przekraczają granice dyscyplin. Przemawiają erudycją, silną logiką i dają pełną czytelniczą satysfakcję. Dowodzą, że ich Autor w wysokim stopniu posiadł doskonałość naukową, nie boi się podejmowania ambitnych, interdyscyplinarnych badań. Obok znakomitego doboru treści uznanie budzi także sposób ich zaprezentowania, klarowny, kompetentny, ciekawy, doprawdy znakomity z dydaktycznego punktu widzenia. Utrzymują najwyższe standardy jasności, precyzji i przystępności. Są pozycjami, które warte są lektury i namysłu.”
Projekty badawcze
Kierownictwo grantami:
· Teoria twórczości (od 2001)
· Informatyka i pedagogika (1997-1999)
· Zasadnicze przesłanki skuteczności wychowania zdolnych (1989-1991)
· Metody heurezy (1974-1978)
· System dyspozytorski Krajowej Dyspozycji Gazu (1969-1972)
Współpraca międzynarodowa
Prof. zw. dr hab. Andrzej Góralski wykładał i prowadził badania naukowe w 15 zagranicznych uniwersytetach i szkołach wyższych.
· Wyjazdy naukowe – staże i praca w charakterze profesora wizytującego (Paryż, Clinton, Moskwa, Odessa, Koblencja, Lwów)
· Międzynarodowe projekty badawcze: Pedagogika i Informatyka (Koblencja), Synergia zniewolenia (Mińsk), Reguły twórczości (Lwów)
· Organizacja międzynarodowych sympozjów naukowych i konferencji
Pełnione ważne funkcje
· Członek Rady Redakcyjnej pisma Dialogue and Universalism,
· Redaktor Naczelny pisma Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna
· Przewodniczący kapituły Liścia wawrzynu Niezależnej Akademii Twórczości
Hobby i zainteresowania
· poezja,
· sztuka,
· dobre obyczaje…
Zestawienie ogółu publikacji
a. pierwsze osiągnięcia:
I.Książki:
- Góralski A. (red.) (1977), Zadanie, metoda rozwiązanie – techniki twórczego myślenia, Zbiór 1, WNT, Warszawa, stron 190.
- Góralski A. (red.) (1978), Zadanie, metoda rozwiązanie – techniki twórczego myślenia, Zbiór 2, WNT, Warszawa, stron 220.
II. Rozprawy i artykuły naukowe:
- Rozprawa doktorska: Góralski A. (1966), Badanie nieustalonej wymiany ciepła w wymienniku-zasobniku, Politechnika Warszawska, Warszawa.
- Rozprawa habilitacyjna, obroniona na Wydziale Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, na którą złożyło się studium zbiorcze: Góralski A. (1976), O metodzie statystyki kwalitatywnej, Materiały III Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 3, Wyd. PTC, Warszawa, s. 111-153.
oraz książka i dwanaście studiów i rozpraw:
- Góralski A. (1976), Dyspersja względna klasyfikacji i jej podstawowe właściwości, Materiały III Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 3, Wyd. PTC, Warszawa, s. 155161.
- Góralski A. (1976), Metoda – propozycja definicji, Materiały II Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 1, Wyd. PTC, Warszawa, s. 73-76.
- Góralski A. (1976), O pojęciu zadania, Materiały III Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 1, Wyd. PTC, Warszawa, s. 49-58.
- Góralski A. (1976), O porównywaniu współczynników siły związku, Materiały III Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 3, Wyd. PTC, Warszawa, s. 163-168.
- Góralski A. (1976), Przedmiot, cele, metody i zastosowania heurystyki, Materiały III Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 1, Wyd. PTC, Warszawa, s. 15-36.
- Góralski A. (1976), Wskaźnik odległości dla wyników klasyfikacji nierozłącznej, Materiały III Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 3, Wyd. PTC, Warszawa, s. 169170.
- Góralski A. (1975), A methode of measuring the strenght of association between variables, „Studies in Physical Anthropology”, 1, s. 33-40.
- Góralski A. (1975), On comparing m independent samples with regard to proportions of individuals possessing a specific trait, „Studies in Physical Anthropology”, 1, s. 4350.
- Góralski A. (1975), Przestrzeń metod rozwiązywania zadań, Materiały II Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 1, Wyd. PTC, Warszawa, s. 1-9.
- Góralski A. (1974), Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii, PWN, Warszawa, stron 348, (wyd. drugie: 1976, PWN, Warszawa).
- Góralski A. (1972), O metodzie ustalania racjonalnej kolejności podejmowania pracy, „Prakseologia”, 42, s. 173-179.
- Góralski A. (1968), O pewnym schemacie losowania zwrotnego ze zmiennymi prawdopodobieństwami prowadzącym do rozkładu z-Poissona, Zeszyty Naukowe Politechniki Warszawskiej. Matematyka, 14, s. 181-189.
- Góralski A. (1966), Kryterium „widełek” oceny istotności nadwyżki i niedoboru liczebności w elementarnej kostce m-wymiarowej tablicy, Zeszyty Naukowe Politechniki Warszawskiej. Matematyka, 7, s. 732.
III. Pozostałe rozprawy i artykuły naukowe:
3.1. Z zakresu teorii wymiany ciepła:
- Góralski A. (1961), Analiza nieustalonej wymiany ciepła w wymienniku współpracującym z zasobnikiem, GWTS, 2, 33, s. 67-71.
- Góralski A. (1961), Podobieństwo termodynamiczne w ruchu ciepła, GWTS, 3, 33, s. 96-99.
3.2. Z zakresu mechaniki płynów:
- Góralski A. (1964), O nieustalonym ruchu cząstki kulistej w nieruchomym i lepkim płynie, „Rozprawy Inżynierskie”, 4, 12, s. 569-572.
- Góralski A. (1965), O prędkości swobodnego opadania kuli, płytki, smukłego walca i brył izometrycznych w nieruchomym płynie lepkim, Zeszyty Naukowe Politechniki Warszawskiej. Budownictwo, 24, 102, s. 175-199.
- Góralski A. (1964), Wpływ kształtu na współczynnik oporu przy ruchu brył izomerycznych w nieruchomym lepkim płynie, „Rozprawy Inżynierskie”, 1, 12, s. 169184.
prace upowszechniające:
- Góralski A. (1964), O prędkościach opadania ziaren pyłu, „Ochrona pracy”, 1, 195, s. 1-5.
- Góralski A. (1963), Prędkość opadania ciał kulistych w nieruchomym płynie, „Ochrona Pracy”, 5-6, 187-188, s. 1-5.
- Góralski A. (1963), Prędkość opadania cząstek izometrycznych w nieruchomym lepkim płynie, „Ochrona Pracy”, 10, 192, s. 9-15.
3.3. Z zakresu techniki systemów:
- Góralski A. (1970), Koncepcja organizacyjno-techniczna systemu dyspozycyjnego, Wyd. WOZG, Warszawa, stron 105.
- Góralski A. (wraz z zespołem, kierownik zespołu), (1969), Badanie możliwości wprowadzenia technik zapewniających optymalizację doboru kadry dyspozytorskiej, Wyd. WOZG, Warszawa, stron 20.
- Góralski A. (wraz z zespołem, kierownik zespołu), (1969), Koncepcja wyposażenia technicznego systemowych, okręgowych i terenowych dyspozycji gazu, Wyd. WOZG, Warszawa, stron 27.
- Góralski A. (wraz z zespołem, kierownik zespołu), (1968), Opracowanie technologii prowadzenia ruchu systemu przesyłowego, Wyd. WOZG, Warszawa, stron 39.
- Góralski A. (wraz z zespołem, kierownik zespołu), (1968), Zasady organizacji i szkolenia dyspozytorów, Wyd. WOZG, Warszawa, stron 41.
- Góralski A., Kołodziejczyk L. (1963), Wpływ charakterystyki architektoniczno-urbanistycznej zabudowy miejskiej na straty ciepła oraz strukturę geometryczną sieci cieplnej, GWTS, 6, 37, s. 188-192.
- Góralski A., Kołodziejczyk L. (1963), Zależność strat cieplnych sieci od gęstości zapotrzebowania ciepła, GWTS, 12, 37, s. 396-398.
3.4. Z zakresu matematyki:
- Góralski A. (1977), Distribution z-Poisson, Publ. de l’Instit.de Statist. de l’Univ. de Paris, XXII, 3-4, Paris, s. 45-54.
- Góralski A. (1977), Entropia jako wartość oczekiwana straty związanej z przewidywaniem proporcjonalnym, Materiały IV Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 3, Wyd. PTC, Warszawa, s. 49-54.
- Góralski A. (1977), O heurystycznej wartości morfologii wskaźników statystyki kwalitatywnej, Materiały IV Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 3, Wyd. PTC, Warszawa, s. 103-106.
- Dobrzańska A., Góralski A., Zdańska M. (1975), A nomogram for prediction of child psychomotor development, „Polish Psych. Bull.”, v. 6, nr 1, s. 21-25.
- Góralski A. (1975), Modèle des échanges de femmes Twareg, Wyd. INED, Paris, s. 10.
- Góralski A., Sawicki W., Blaton O. (1975), Nonrandom distribution of goblet cells around the circumference of colonic crypt, „Cell Tiss. Res.”, v. 160, nr 4, s. 551556.
- Góralski A. (1974), Oceny przedziałowe rp, [w:] Góralski A., Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii, PWN, Warszawa, s. 157-159.
- Góralski A. (1969), Prévision – leurs objectifs, utilité et degré indispensable de precision, Materiały Sympozjum Europejskiej Komisji Gospodarczej, GUS, Warszawa, s. 14-29.
- Góralska M. M., Góralski A. (1967), Analysis of the influence of charges in the feeding of country children, Prace Inst. Matki i Dziecka, 3, s. 72-81.
- Góralski A., Wierciński A. (1964), A attempt to formalize a concept of the phylo- and ontogeny of the human skull, Rep.VI Int. Congr. Quat., Łódź, s. 259-290.
- Góralski A. (1962), Algorytmy Turinga, Zakład Automatyki PAN (maszynopis powielony), stron 37.
elementy monografii „Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii”, wskazujące i opisujące nowe wyniki:
- Góralski A. (1974), Porównywanie m niezależnych ocen częstości, s. 165166.
- Góralski A. (1974), Porównanie ocen rp – tablice czteropolowe, s. 201203.
- Góralski A. (1974), Testowanie sekwencyjne hipotez o wartości parametrów rozkładu z-Poissona, s. 242-245.
- Góralski A. (1974), Współczynnik siły związku w tablicach wielodzielczych, s. 33-36.
3.5. Z zakresu heurystyki:
- Góralski A. (1978), O działaniu twórczym, „Studia filozoficzne”, 8-9, PWN, s. 13-21.
- Góralski A. (1977), O działaniu twórczym, Materiały IV Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 2, Wyd. PTC, Warszawa, s. 121-135.
- Góralski A. (1977), Problème – méthode – solution: heuristique – objet, buts, méthodes, applications, Publ. de CNAM-IIE, Paris, stron 75.
- Góralski A. (1976), Heuristique ou réflexion sur la méthod, [w:] Langage et Pensée Mathématiques, Actes du Col. Intern., Luxembourg, s. 219-245.
- Góralski A., Pałłasz E. (1976), O systematycznym oglądzie przestrzeni muzyki, Materiały III Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 1, Wyd. PTC, Warszawa, s. 133148.
- Góralski A. (wraz zespołem, kierownik zespołu), (1976), O zamiarze i pierwszych wynikach seminarium rozwiązywania problemów badawczych etnologii, Materiały III Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 1, Wyd. PTC, Warszawa, s. 149-158.
- Góralski A., Perkowski M., i inni (1976), Wariacje na temat kwadratu, Materiały III Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 1, Wyd. PTC, Warszawa, s. 181-198.
- Góralski A. (1974), O metodzie pytań, Materiały I Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 1, Wyd. PTC, Warszawa, s. 7-15.
- Góralski A. (1974), Semi-deterministyczny model zmienności resu i jego zastosowanie w historii, [w:] Leskiewicz A. (red.), Historia i nowoczesność, Ossolineum, Wrocław, s. 143-156.
- Góralski A. (1966), Ocena dokładności pomiaru, GWTS, 11, 40, s. 393395.
elementy prac zbiorowych „Zadanie, metoda, rozwiązanie”, zawierające nowe wyniki z zakresu heurystyki:
- Góralski A. (1978), Działanie twórcze, zbiór 2, s. 9-22.
- Góralski A. (1977), Heurystyka, zbiór 1, s. 11-25.
- Góralski A. (1977), Zastosowania heurystyki, zbiór 1, s. 174-185.
jak poprzednio – upowszechniające wyniki z zakresu heurystyki:
- Góralski A. (1978), Grupowe myślenie spontaniczne, zbiór 2, s. 39-74.
- Góralski A. (1977), Metoda Pólya, zbiór 1, s. 54-75.
3.6. Z zakresu pedagogiki:
- Góralski A. (1964), O przebiegu i wynikach praktyki semestralnej na Oddziale IS Politechniki Warszawskiej, „Życie Szkoły Wyższej”, s. 34-38.
4. Tłumaczenia książek:
- Polya G. (1975), Mathematical Discovery. On Understanding, Learning, and Teaching Problem Solving (Odkrycie matematyczne: o rozumieniu, uczeniu się i nauczaniu rozwiązywania zadań), tłum. Góralski A., WNT, Warszawa, stron 447.
- Cammerer J. S. (1967), Der Wärme- und Kalteschutz in der Industrie (Izolacje ciepłochronne w przemyśle), tłum. Kołodziejczyk L., Góralski A., Arkady, Warszawa, stron 519.
5. Materiały sympozjów:
- Góralski A. (red.) (1977), Materiały IV Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 1, Wyd. PTC, Warszawa, stron 172.
- Góralski A. (red.) (1977), Materiały IV Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 2, Wyd. PTC, Warszawa, stron 135.
- Góralski A. (red.) (1977), Materiały IV Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 3, Wyd. PTC, Warszawa, stron 136.
- Góralski A. (red.) (1976), Materiały III Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 1, Wyd. PTC, Warszawa, stron 198.
- Góralski A. (red.) (1976), Materiały III Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 2, Wyd. PTC, Warszawa, stron 144.
- Góralski A. (red.) (1976), Materiały III Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 3, Wyd. PTC, Warszawa, stron 172.
- Góralski A. (red.) (1975), Materiały II Sympozjum Metody Heurezy, Wyd. PTC, Warszawa, stron 114.
- Góralski A. (red.) (1974), Materiały I Sympozjum Metody Heurezy, Wyd. PTC, Warszawa, stron 227.
b. twórczość dojrzała:
I. Metodologia badań naukowych i statystyka kwalitatywna:
1. Książki i monografie:
- Góralski A. (2016), Wiarygodne wnioskowanie z danych, Wydawnictwo Universitas rediviva, Warszawa, stron 458.
- Góralski A. (2007), Statystyka kwalitatywna. Wskaźniki i testy, Wydawnictwo Universitas rediviva, Warszawa, stron 136.
- Góralski A. (1997), Statystyka kwalitatywna. Elementy teorii, Monografie i zbiory monograficzne ZM WSPS, 1 (2), ZM WSPS, Warszawa, stron 86.
- Góralski A. (red.) (1989), Metody badań pedagogicznych w zarysie, Wyd. WSPS, Warszawa, stron 189 (wyd. II –1994, wyd. III – 2000), stron 135.
- Góralski A. (1987), Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa, stron 355.
- Góralski A. (1979), Algorytmy i programy statystyki kwalitatywnej, WNT, Warszawa, stron 178.
2. Rozprawy i artykuły naukowe:
- Góralski A. (2005), Przygody racjonalności – teoria systemów to uniwersalizm, jego poszczególny przypadek, osnowa, zarys czy tworzywo? [w:] Dziedzictwo duchowe narodów Europy Środkowej i Wschodniej, Materiały konferencji, Mińsk, s. 66-75.
- Góralski A. (1998), Aere perennius, [w:] Góralski A., Wzorce twórczości, Scholar, Warszawa, s. 90-95.
- Góralski A. (1997), Oszacowanie błędu pomiaru telemetrycznego i algorytm wyznaczania tego błędu, Wyd. AGB Polska, Warszawa, s. 9 (ekspertyza).
- Góralski A. (1992), Elementy teorii statystyki kwalitatywnej, Monografie ZM WSPS, 1, Wyd. ZM WSPS, Warszawa, stron 34.
- Góralska M. M., Góralski A. (1980), Nutrition versus stature, body weight, and skin-fold thickness in countryside children, „Studies in Human Ecology”, 4, s. 187190.
- Góralski A. (1978), Metoda badawcza pedagogiki, Materiały V Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 2, Wyd. PTC, Warszawa, s. 123-132.
- Góralski A. (1978), Podejmowanie i przygotowywanie badań, Materiały V Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 2, Wyd. PTC, Warszawa, s. 133-146.
- Góralski A. (1978), Sur la comparaison des dendrites. Publ. de l’Instit.de Statist, de l’Univ, de Paris, stron 5.
- Góralski A. (1978), Wartość oczekiwana i wariancja dyspersji względnej klasyfikacji dychotomicznych, Materiały V Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 3, Wyd. PTC, Warszawa, s. 91-100.
- Góralski A. (1978), Wskaźnik współzależności cechy kwalitatywnej z cechą kwantytatywną, Materiały V Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 3, Wyd. PTC, Warszawa, s.101-104.
elementy monografii „Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice”, wskazujące i opisujące nowe wyniki z zakresu statystyki kwalitatywnej:
- Góralski A. (1987), Badanie niezależności dychotomicznej cechy jakościowej od cechy ilościowej – testowanie wskaźnika jakości przewidywania, s. 240-241.
- Góralski A. (1987), Badanie niezależności dychotomicznej cechy jakościowej od innej dychotomicznej cechy jakościowej – testowanie wskaźnika skuteczności przewidywania, s. 239-240.
- Góralski A. (1987), Miary położenia i rozproszenia, s. 3132.
- Góralski A. (1987), Miary siły związku, s. 3438.
- Góralski A. (1987), Oszacowanie przedziałowe unormowanego chikwadrat i porównanie tego współczynnika ze standardem, s. 171172.
- Góralski A. (1987), Porównywanie dwu zależnych ocen częstości, s. 179.
- Góralski A. (1987), Porównywanie wskaźników współzależności cech jakościowych, s. 218-221.
- Góralski A. (1987), Procedura postępowania badawczego, s. 719.
- Góralski A. (1987), Test porównujący dyspersje względne klasyfikacji dychotomicznych, s. 204-207.
- Góralski A. (1987), Test porównujący dyspersje względne zależnych klasyfikacji dychotomicznych, s. 211-213.
element monografii „Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice” – upowszechnienie wyniku z zakresu rachunku prawdopodobieństwa:
- Góralski A. (1987), Rozkład Polya i jego uproszczenie: rozkład hypergeometryczny oraz ich przybliżenie: rozkład z-Poissona, s. 119123.
elementy pracy zbiorowej „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, upowszechniające wyniki z zakresu metodologii:
- Góralski A. (1989), Badanie introspekcyjne, s. 3949.
- Góralski A. (1989), Metoda przypadków kluczowych, s. 118-121.
- Góralski A. (1989), Wiedza i sposoby jej osiągania, s. 1116.
3. Tłumaczenie książki:
- Faure R., Boss J., Le Garff A. (1982), Badania operacyjne, tłum. Góralski A., PWN, Warszawa, stron 170.
4. Prace redakcyjne:
- Faure R., Boss J., Le Garff A. (1982), Badania operacyjne, Przedmowa do książki Góralski A., PWN, Warszawa 1982.
II. Heurystyka:
1. Książki i monografie:
- Góralski A. (2011), Modelowanie informatyczne, Wyd. APS, Warszawa, stron 285.
- Góralski A. (2008), Tematy fugi – preludium, Wyd. Niezależnej Akademii Twórczości, Warszawa, stron 125.
- Góralski A. (1990), Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia., PWN, Warszawa, stron 154.
- Góralski A. (red.) (1984), Zadanie, metoda rozwiązanie – techniki twórczego myślenia, zbiór 5, WNT, Warszawa, stron 192.
- Góralski A. (red.) (1982), Zadanie, metoda rozwiązanie – techniki twórczego myślenia, zbiór 4, WNT, Warszawa, stron 184.
- Góralski A. (1980), Twórcze rozwiązywanie zadań, PWN, Warszawa, stron 354.
- Góralski A. (red.) (1980), Zadanie, metoda rozwiązanie – techniki twórczego myślenia, zbiór 3, WNT, Warszawa, stron 220.
2. Rozprawy i artykuły naukowe:
- Góralski A. (1997), Kilka uwag o kierowaniu twórczością, [w:] Panasiewicz L. (red.), Twórczość jako wymiar sztuki kierowania, Materiały z I i II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, Agencja „Rema”, Lublin, s. 78-81.
- Góralski A. (1995), Podstawowe problemy współczesnej heurystyki, [w]: Góralski A. (red.), Referaty sekcji Metodologii Twórczości VI-tego Zjazdu Filozoficznego, Monografie i zbiory monograficzne ZM WSPS, nr 5, ZM WSPS, Warszawa, s. 53-58.
- Góralski A. (red.) (1995). Zagadnienia współczesnej heurystyki – metodyki użytkowania komputerów, Monografie i zbiory monograficzne ZM WSPS, nr 5 (2), ZM WSPS, Warszawa, stron 47.
- Góralski A., Kielar M. B. (1995), Heurystyki analizy jakościowej pogranicza kulturowego, [w:] Góralski A. (red.), Zagadnienia współczesnej heurystyki. W referatach sekcji Metodologii Twórczości VI-ego Zjazdu Filozoficznego, Monografie i zbiory monograficzne ZM WSPS, nr 5, ZM WSPS, Warszawa, s. 38-39.
- Góralski A. (1995), Masny T., Rzewuski W., O stylizacji egotycznej, [w:] Zagadnienia współczesnej heurystyki. W referatach sekcji Metodologii Twórczości VI-ego Zjazdu Filozoficznego, Monografie i zbiory monograficzne ZM WSPS, nr 5, ZM WSPS, Warszawa, s. 34.
- Góralski A., Tomaszewski T. (1995), Generatywność antynomii spostrzeżeniowych – na przykładzie zagadnienia stałości i zmienności, [w:] Góralski A. (red.), Zagadnienia współczesnej heurystyki. W referatach sekcji Metodologii Twórczości VI-ego Zjazdu Filozoficznego, Monografie i zbiory monograficzne ZM WSPS, nr 5, ZM WSPS, Warszawa, s. 9-10.
- Góralski A. (1988), A l'orgine de l'heuristique, Ed. Ecole Normale Superieure – Irem, Paris, seria: Philosophie et mathematiques, 54, s. 14.
- Babus A., Góralski A. (1985), Alkotni annyi, mint irányitani a jövőt, Alkotás, 17, Budapest, s. 37-38.
- Góralski A. (1981), Elementy heurystyki, Studium Naukoznawstwa i Metodologii Badań Naukowych, Wszechnica PAN, Warszawa, stron 43.
- Bogusz M., Góralski A. (1978), O procesie komponowania struktur geometrycznych, Rękopis powielony, Warszawa, stron 11.
- Góralski A. (1978), Wskaźniki klasyfikacji oparte na heurystykach przewidywania jednokrotnego dokładnego, minimum wariancji, odniesienia do rozkłady bazowego i prostoty, Materiały V Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 2, Wyd. PTC, Warszawa, s. 27-35.
- Góralski A. (1978), Zasadnicze wyróżniki metod heurystycznych, Materiały V Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 1, Wyd. PTC, Warszawa, s. 97-107.
elementy prac zbiorowych „Zadanie, metoda rozwiązanie”, zbiory 3, 4, 5, wskazujące i opisujące nowe wyniki z zakresu heurystyki:
- Góralski A. (1984), O ocenie udatności wytworu, zbiór 5, s. 186-192.
- Góralski A. (1982), O kierunkach rozwijania heurystyki, zbiór 4, s. 174-181.
- Góralski A. (1982), Technologia pracy umysłowej – prekursorzy, zbiór 4, s. 29-54.
elementy monografii „Twórcze rozwiązywanie zadań” (wydanie II), wskazujące i opisujące nowe wyniki z zakresu heurystyki:
- Góralski A. (1989), Heurystyka informatyczna, s. 328-408.
- Góralski A. (1989), Heurystyka pragmatyczna, s. 206-327.
- Góralski A. (1989), Heurystyka refleksyjna, s. 110-205.
- Góralski A. (1989), Metoda heurystyczna, s. 64-86.
- Góralski A. (1989), Przedmiot i cele heurystyki, s. 61-63.
elementy książki „Być nowatorem”, wskazujące i opisujące nowe wyniki z zakresu heurystyki:
- Góralski A. (1990), Przykład urzeczywistnienia nowatorstwa – doskonalenie działalności produkcyjnej na stanowisku pracy, s. 7-13.
- Góralski A. (1990), Przykładowe wykorzystanie efektów fizycznych, s. 77-104.
elementy monografii „Wzorce twórczości”, wskazujące i opisujące nowe wyniki z zakresu heurystyki:
- Góralski A. (1998), Heurystyka, czyli «ars inveniendi», s. 36-41.
- Góralski A. (1998), Memoriał Eulera, s. 84-89.
- Góralski A. (1998), Poiesis, s. 103-107.
- Góralski A. (1998), Spostrzeżenia matematyka, s. 96-102.
- Góralski A. (1998), Uwagi o skuteczności, s. 80-83.
elementy książki „Korzenie pamięci”, wskazujące i opisujące nowe wyniki z zakresu heurystyki:
- Góralski A. (2006), Jak to przetłumaczyć?, s. 87-88.
- Góralski A. (2006), Rozkłady na okręgu, s. 151-153.
elementy prac zbiorowych „Zadanie, metoda rozwiązanie”, zbiory 3 i 4, upowszechniające wyniki z zakresu heurystyki:
- Góralski A. (1982), Analiza funkcjonalna, zbiór 4, s. 80-109.
- Durek A., Góralski A. (1980), Metoda Pattern, zbiór 3, s. 123-138.
- Góralski A. (1980), Macierze eksploracji, zbiór 3, s. 96-122.
inne prace upowszechniające wyniki z zakresu heurystyki:
- Góralski A. (2009), KANON – wzmacnianie wrażliwości, Materiały elektroniczne VI Konferencji Naukowej Koła Naukowego Pedagogika Zdolności i Informatyka „Postawmy na twórczość – czyli o niekonwencjonalnych metodach rozwijania zdolności”, Warszawa, nr ISBN 978-83-89600-61-5 oraz dostęp: http://www.pzii.kn.org.pl/materialy.aspx
- Góralski A. (2006), Zespół Heurystyki, [w:] Góralski A., Korzenie pamięci, Universitas Rediviva, Warszawa, s. 158-160.
3. Tłumaczenia książek:
- Altszuller H. (1979), Tvorčestvo kak točnaja nauka, (Elementy teorii twórczości inżynierskiej), tłum. Góralski A., WNT, Warszawa, stron 256.
- Polya G., (1954), Induction and Analogy in Mathematics, PUP, Princeton, tłum. Góralski A., PWN, w przygotowaniu do druku, stron 260.
4. Materiały konferencji naukowych:
- Góralski A. (red.), (1978), Materiały V Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 1, Wyd. PTC, Warszawa, stron 105.
- Góralski A. (red.), (1978), Materiały V Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 2, Wyd. PTC, Warszawa, stron 180.
- Góralski A. (red.), (1978), Materiały V Sympozjum Metody Heurezy, zeszyt 3, Wyd. PTC, Warszawa, stron 160.
5. prace redakcyjne:
- Altszuller H. (1979), Elementy teorii twórczości inżynierskiej, Słowo wstępne i komentarze do książki Góralski A., WNT, Warszawa.
III. Teoria twórczości:
1. Książki i monografie:
- Góralski A. (2012), Podejmowanie i rozwiązywanie zadań programistycznych, Wyd. APS, Warszawa, stron 357.
- Góralski A. (2010), Programowanie w LOGO, Wyd. APS, Warszawa, stron 270.
- Góralski A. (red.) (2006), Twórczość, odpowiedzialność, metanoia samoświadomości, Materiały IX Międzynarodowej Konferencji PTU, Warszawa, 8-10 maja, Wyd. PTU, Warszawa, stron 178.
- Góralski A. (2004), Teoriâ tvorčestva, Wyd. Nevskij Prostor, St. Petersburg, stron 203.
- Góralski A. (2003), Teoria twórczości. Eseje filozoficzne i pedagogiczne., Wyd. APS, Warszawa, stron 215.
- Góralski A. (2002), Teorija tvorčosti, Wyd. Kamieniar, Lwów, stron 144.
- Góralski A. (1998), Wzorce twórczości, Scholar, Warszawa, stron 113.
- Góralski A. (1989), Twórcze rozwiązywanie zadań, Wydanie II uzupełnione, PWN, Warszawa, stron 445.
2. Rozprawy i artykuły naukowe:
- Góralski A. (2011), Dzieło George Pólya jako realizacja intuicjonizmu syntetycznego, [w:] Łaszczyk J. (red.), Filozofia i pedagogika twórczości – główne problemy, zasadnicze rozstrzygnięcia, Universitas rediviva , Warszawa, s. 362-373.
- Góralski A. (2011), O koncepcjach twórczości, [w:] Góralski A. (red.), Filozofia i pedagogika twórczości – główne problemy, zasadnicze rozstrzygnięcia, Materiały XIII Międzynarodowej Konferencji PTU, Wyd. PTU, Warszawa, stron 4.
- Góralski A. (2011), Zaachvočvajučy da filazofii, zaachvočvajem da tvorčasci, [w:] Lazarewicz A. A. i in. (red.), Filozofia w Białorusi i perspektywy światowej kultury intelektualnej, Materiały konferencyjne, Instytut Filozofii Akademii Nauk, Wydawnictwo Prawo i Ekonomika, Mińsk, s. 23-25.
- Góralski A. (2009), Priorytet «poiesis», pierwszeństwo «praxis», [w:] Góralski A. (red.), Uniwersalista wobec wyzwań, dylematów i aporii współczesności, Materiały XI Międzynarodowej Konferencji PTU, Warszawa, 11-13 maja 2009, Wyd. PTU, Warszawa, s. 3.
- Góralski A. (2008/2009), Twórczość – zazwyczaj – jest wartością, bywa jednak celem, środkiem, zagrożeniem, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, 6, s. 65-71.
- Góralski A. (2006/2007), Racje rozumu, prawdy serca, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, 5, s. 187-191.
- Góralski A. (2006), Twórczość – dobro czy zło? [w:] Góralski A. (red.), Twórczość, odpowiedzialność, metanoia samoświadomości, Materiały IX Międzynarodowej Konferencji PTU, Warszawa, 8-10 maja 2006, Wyd. PTU, Warszawa, s. 4.
- Góralski A. (2005), Najnovszyja metamorfozy: „TVORCA”, jaki musiv stac „SZTUKAROM”, „Literatura i mastactva”, 30 (4317), NBB, Mińsk, s. 14.
- Góralski A. (2005), Pravily tvorčasci, [w:] Kultura tvorčestva – opyt, metodologia, refleksja. Wyd. Akademii Parlamentaryzmu i Przedsiębiorczości, Mińsk, s. 4-6.
- Góralski A. (2005), Teoria twórczości – przegląd zagadnień, [w:] Kutuzova N. (red.), Tvorczasc. Filasofija. Mastactva, Wyd. Akademii Sztuk, Mińsk, s. 36-51.
- Góralski A. (2005), Twórczość jako przeżycie powinności, [w:] Góralski A. (red.), Życie pełne, dobrze urządzone a kultura doraźności, VIII Międzynarodowa konferencja PTU, Wyd. PTU, Warszawa, s. 3.
- Góralski A. (2004/2005), Twórczość to także dialog z przeszłością, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, nr 4, s. 203-226.
- Góralski A. (2002), Heurystyki heurystyki, [w:] Szmidt K., Piotrowski K. (red.), Nowe teorie twórczości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 51-58.
- Góralski A. (2000/2001), O mądrości i głupocie, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, nr 2, s. 9-18.
- Góralski A. (2000), Twórczość i odpowiedzialność, [w:] Michalik M. (red.), Wyzwania moralne XXI wieku, Materiały konferencji, Wyd. WSBiA, Warszawa, s. 82-87.
- Góralski A. (1997), Kilka uwag o twórczości, [w:] Panasiewicz L. (red.), Twórczość jako wymiar sztuki kierowania, Materiały z I i II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, Agencja „Rema”, Lublin, s. 135139.
- Góralski A. (1990), Klemens Szaniawski, Referat na sesję naukową poświęconą pamięci prof. Klemensa Szaniawskiego, WSPS, s. 9.
- Góralski A. (1988), Ob izučeni tvorčestva, „Voprosy psychologii”, 3, s. 153154.
- Góralski A. (red.) (1987), Analiza związków między fenomenem świata a rodzajem aktywności twórczej, sposobów ich poznawania oraz ich aspektów prakseologicznych i metodologicznych, Raport z badań – temat składowy RPBP „Twórcza aktywność człowieka”, Warszawa, stron 59.
- Góralski A. (1987), Algorytmizacja niealgorytmizowalnego – o ujmowaniu i formowaniu twórczości, Materiały III Szkoły Inżynierii Systemów, Warszawa, s. 239-247.
- Góralski A. (1986), Puti izučenia tvorčestva, „Voprosy psychologii”, 5, s. 175176.
- Góralski A. (1986), Twórczość a rozwój człowieka, [w:] Suchodolski B. (red.), Edukacja kulturalna a egzystencja człowieka, Ossolineum, s. 193199.
- Góralski A. (1984), Romantyzm czynów, pozytywizm myśli – o działaniu twórczym, „Rocznik Pedagogiczny”, T. 9, s. 63-67.
- Góralski A., Schoenfeld A. (1980), Two views of problem solving, heuristics, and creativity, Wydawnictwo Hamilton College, Clinton, stron 14.
- Góralski A. (1980), Uwagi o konstruowaniu metod heurystycznych, [w:] Góralski A. (red.), Zadanie, metoda, rozwiązanie – techniki twórczego myślenia, Zbiór 3, WNT, Warszawa, s. 210-213.
- Góralski A. (1979), On creative activity, „Dialectics and Humanism”, v. 5, s. 85-93.
elementy monografii „Twórcze rozwiązywanie zadań” (wydanie II), wskazujące i opisujące nowe wyniki z zakresu teorii twórczości:
- Góralski A. (1989), Czym jest zadanie? [w:] Góralski A., Twórcze rozwiązywanie zadań, PWN, Warszawa, s. 12-20.
- Góralski A. (1989), Zbiory dyrektyw i reguł wartościowania, [w:] Góralski A., Twórcze rozwiązywanie zadań, PWN, Warszawa, s. 48-52.
element książki „Być nowatorem”, opisujący nowy wynik z zakresu teorii twórczości:
- Góralski A. (1990), Twórczość, odkrywczość, nowatorstwo, s. 5-6.
elementy monografii „Wzorce twórczości”, wskazujące i opisujące nowe wyniki z zakresu teorii twórczości:
- Góralski A. (1998), Celowo dobrane zestawy zadań, s. 71-75.
- Góralski A. (1998), Człowiek i twórca, s. 14-17.
- Góralski A. (1998), Ku logice intuicji, s. 49-53.
- Góralski A. (1998), Logika czynu źródłem, s. 42-48.
- Góralski A. (1998), O mistrzostwie, s. 66-70.
- Góralski A. (1998), O odpowiedzialności, s. 108-111.
- Góralski A. (1998), Poznawanie twórczości, s. 18-21.
- Góralski A. (1998), Proponuję intuicjonizm syntetyczny, s. 22-25.
- Góralski A. (1998), Wzorce twórczości,. 58-65.
elementy monografii „Teoria twórczości”, wskazujące i opisujące nowe wyniki z zakresu teorii twórczości:
- Góralski A. (2003), O miłości, po prostu, s. 193-202.
- Góralski A. (2003), O naturze twórczości, s. 9-12.
- Góralski A. (2003), Podejmowanie wyzwań życia, s. 185-192.
- Góralski A. (2003), Przygoda ze „zdarzeniem rozmytym”, s. 161-170.
- Góralski A. (2003), Uczłowieczanie krajobrazu, s. 71-174.
- Góralski A. (2003), W drodze, s. 181-184.
element książki „Korzenie pamięci”, popularyzujący wynik z zakresu teorii twórczości:
- Góralski A. (2006), Teoria twórczości, s. 183-195.
element monografii „Wzorce twórczości”, popularyzujący wynik z zakresu teorii twórczości:
- Góralski A. (1998), O trafności metafory, s. 26-29.
3. Posłowie:
- de Finetti B. (1983), Sztuka widzenia w matematyce, tłum. Panaz J., posłowie: Góralski A., PWN, Warszawa.
IV. Filozofia – uniwersalizm i postawa uniwersalistyczna:
1. Książki i monografie:
- Góralski A. (red.), (2015), Andrzej Grzegorczyk - człowiek i dzieło, Universitas Rediviva, Warszawa, stron 414.
- Góralski A. (red.), (2002), Synergia zniewolenia, Universitas Rediviva, Warszawa, stron 167.
- Góralski A., Grzegorczyk A., Werle J. (1996), Trzy eseje z zakresu liberalizm a samodyscyplina , Góralski A., Werle J., Protosłownik uniwersalizmu, Wyd. CU UW, Warszawa, stron 32.
2. Redakcja pisma naukowego:
- Góralski A. (red.), (2014/2015), Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna, Roczniki PTU, nr 9, Warszawa, stron 264.
- Góralski A. (red.), (2012/2013), Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna, Roczniki PTU, nr 8, Warszawa, stron 285.
- Góralski A. (red.), (2010/2011), Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna, Roczniki PTU, nr 7, Warszawa, stron 234.
- Góralski A. (red.), (2008/2009), Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna, Roczniki PTU, nr 6, Warszawa, stron 216.
- Góralski A. (red.), (2006/2007), Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna, Roczniki PTU, nr 5, Warszawa, stron 199.
- Góralski A. (red.), (2004/2005), Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna, Roczniki PTU, nr 4, Warszawa, stron 231.
- Góralski A. (red.), (2002/2003), Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna, Roczniki PTU, nr 3, Warszawa, stron 167.
- Góralski A. (red.), (2000/2001), Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna, Roczniki PTU, nr 2, Warszawa, stron 152.
- Góralski A. (red.), (1999), Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna, Roczniki PTU, nr 1, Warszawa, stron 160.
3. Rozprawy i artykuły naukowe:
- Góralski A. (2012/2013), Rozwój i postęp – analiza porównawcza i kontekstowa, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, nr 8, s. 94-102
- Góralski A. (2012/2013), Przyszłość Europy – style i strategie, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, nr 8, s. 251-280.
- Góralski A. (2012), La Pologne et l’Union Européenne. Intervention au Forum du Mouvement européen France Yvelines, Universitas rediviva, Varsovie, pages 48.
- Góralski A. (2012), Polska i Unia Europejska. Forum Mouvement européen France Yvelines, Wydawnictwo Niezależnej Akademii Twórczości, Warszawa, stron 47.
- Góralski A. (2010/2011), Czas, trwanie, tożsamość, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, nr 7, s. 108-111.
- Góralski A. (2010/2011), Społeczne wymiary postawy uniwersalistycznej, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, nr 7, s. 226-231.
- Góralski A. (2009), „Dies irae”: dobroć obyczaju a kultura doraźności, [w:] Najder-Stefaniak K., Cywińskia M., (red.), Człowiek w świecie spotkania kultur, Wyd. SGGW, Warszawa, s. 7-17.
- Góralski A. (2007), Postawa uniwersalistyczna – przykład Józefa Werle, [w:] Góralski A. (red.), Postawa uniwersalistyczna – przesłanki, zasady, formy, wartości i ograniczenia, Materiały X Międzynarodowej Konferencji PTU, Warszawa 2426 września 2007, Wyd. PTU, Warszawa, s. 4.
- Góralski A. (2006), Tożsamość osoby, dziedziczenie mistrzostwa, trwałość rodziny, istnienie narodu – oblicza samoświadomości, [w:] Góralski A. (red.). Uniwersalista wobec wyzwań współczesności: Twórczość, odpowiedzialność, metanoia samoświadomości, Materiały IX Międzynarodowej Konferencji PTU, Warszawa, 810 maja 2006, Wyd. PTU, Warszawa, s. 3.
- Góralski A. (2005), Dążenie do głębi a kultura doraźności, [w:] Góralski A. (red.), Życie pełne, dobrze urządzone a kultura doraźności, Materiały VIII Miedzynarodowej Konferencji PTU, Warszawa, 911 maja 2005, Wyd. PTU, Warszawa, s. 3.
- Góralski A. (2005), Marzenie o głębi a kultura doraźności, [w:] Novikov V. i inni (red.), Nauka. Filosofija. Nravstvennost, Wyd. Instytutu Filozofii BAN, Mińsk, s. 1822.
- Góralski A. (2004/2005), Alfred Majchrowicz – filozof i uniwersalista, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, nr 4, s. 18-25.
- Góralski A. (2004), Józef Werle – wspomnienie o fizyku i filozofie, „Postępy Fizyki”, v. 55, nr 6, s. 281-285.
- Góralski A. (2002/2003), Troski, rozterki, nadzieje, powinności, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, nr 3, s. 135-160.
- Góralski A. (2002), O tworzeniu i urzeczywistnianiu idei, [w:] Góralski A. (red.), Synergia zniewolenia, Universitas Rediviva, Warszawa, s. 7-15.
- Góralski A. (2000/2001), Urzeczywistnienia wspólnotowości, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, nr 2, s. 56-60.
- Góralski A. (2000/2001), W kręgu pojęcia «zdarzenie», „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, nr 2, s. 104-114.
- Góralski A. (1999), Do Czytelnika, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, nr 1, s. 3-4.
- Góralski A. (1999), Józef Werle – fizyk i filozof, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, nr 1, s. 5-11.
- Góralski A. (1999), O słowniku uniwersalizmu, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, nr 1, s. 129-157.
- Góralski A. (1996), Czas, [w:] Góralski A., Werle J., Protosłownik uniwersalizmu, Wyd. CU UW, Warszawa, s. 18-19.
- Góralski A. (1996), Czym jest władza? [w:] Góralski A., Grzegorczyk A., Werle J., Trzy eseje z zakresu liberalizm a samodyscyplina, Wyd. CU UW, Warszawa, s. 13-15.
- Góralski A., Tomaszewski T. (1995), On the perception of stability and change, „Dialogue and Universalism”, v. V, nr 5, s. 137-138.
- Góralski A. (1995), O sposobach czytania tekstów filozoficznych, „Biuletyn Olimpiady Filozoficznej”, 9, KG OF, s. 42-47.
- Góralski A., Grzegorczyk A. (1992), Uwagi o stylach tekstów filozoficznych, „Przegląd filozoficzny”, I, 2, s. 107-125.
4. Materiały konferencji naukowych:
- Góralski A. (red.) (2012), Europejczyk twórcą cywilizacji rozwoju i postępu, Materiały XIV Międzynarodowej Konferencji Naukowej PTU, Warszawa, 24-26 września 2012, Wyd. PTU, Warszawa, stron 333.
- Góralski A. (red.) (2011), Filozofia i pedagogika twórczości – główne problemy, zasadnicze rozstrzygnięcia, Materiały XIII Międzynarodowej Konferencji Naukowej PTU, Warszawa, 12-13 maja 2011, Wyd. PTU, Warszawa, stron 218.
- Góralski A. (red.) (2010), Wymiary społeczne postawy uniwersalistycznej. Europa wspólnotą wspólnot., Materiały XII Międzynarodowej Konferencji PTU, Warszawa, 20-22 września 2010, Wyd. PTU, Warszawa, stron 207.
- Góralski A. (red.) (2009), Uniwersalista wobec wyzwań, dylematów i aporii współczesności, Materiały XI Międzynarodowej Konferencji PTU, Warszawa, 1113 maja 2009, Wyd. PTU, Warszawa, stron 204.
- Góralski A. (red.) (2007), Postawa uniwersalistyczna – przesłanki, zasady, formy, wartości i ograniczenia, Materiały X Międzynarodowej Konferencji PTU, Warszawa, 24-26 września 2008, Wyd. PTU, Warszawa, stron 214.
- Góralski A. (red.) (2006), Uniwersalista wobec wyzwań współczesności: twórczość, odpowiedzialność, metanoia samoświadomości, Materiały IX Międzynarodowej Konferencji PTU, Warszawa, 8-10 maja 2006, Wyd. PTU, Warszawa, stron 172.
- Góralski A. (red.) (2005), Życie pełne, dobrze urządzone a kultura doraźności, Materiały VIII Międzynarodowej Konferencji PTU, Warszawa, 9-11 maja 2005, Wyd. PTU, Warszawa, stron 156.
- Góralski A. (red.) (2004), Twórczość i dialog – teoria i praktyka. Intelektualiści i młoda inteligencja w Europie przemian, Materiały VII Międzynarodowej Konferencji Naukowej PTU, Warszawa, 1113 października 2004, Wyd. PTU, Warszawa, stron 174.
- Góralski A. (red.) (2003), Twórczość i dialog – o dążeniach i powinnościach intelektualistów i młodej inteligencji w Europie przemian, Materiały VI Międzynarodowej konferencji PTU, Warszawa, 12-14 maja 2003, Wyd. PTU, Warszawa, stron 234.
- Góralski A. (red.) (2002), Indywidualizm, racjonalizm i uniwersalizm jednoczącego się kontynentu. O powinnościach intelektualistów i młodej inteligencji w Europie przemian, Materiały V międzynarodowej konferencji naukowej PTU, Warszawa, 2325 września 2002, stron 246.
- Góralski A. (red.) (2001), Mądrość a synergia zniewolenia, Materiały IV międzynarodowej konferencji naukowej PTU, Warszawa, 10-12 maja 2001, Wyd. PTU, Warszawa, stron 282.
- Góralski A. (red.) (2000), Współczesne problemy i rozwój uniwersalizmu w Europie Środkowej i Wschodniej – wspólnotowość, regionalizm, globalizm, Materiały III międzynarodowej konferencji naukowej PTU, Warszawa, 25-27 września 2000, Wyd. PTU, Warszawa, stron 211.
- Góralski A. (red.) (2000), Młoda inteligencja w Europie przemian, Materiały międzynarodowych warsztatów PTU, Warszawa 27-28 września, Wyd. PTU, Warszawa, stron 63.
- Góralski A. (red.) (1999), Młoda inteligencja w Europie przemian, Materiały międzynarodowej konferencji PTU, część I: „Filozofia czasu przemian”, Warszawa, 12-13 października 1999, Wyd. PTU, Warszawa, stron 85.
- Góralski A. (red.) (1999), Młoda inteligencja w Europie przemian, Materiały międzynarodowych warsztatów PTU, Warszawa, 12-15 października 1999, Wyd. PTU, Warszawa, stron 79.
- Góralski A. (red.)(1998), Rozwój i zastosowania uniwersalizmu w Europie Środkowej i Wschodniej – wspólnotowość, regionalizm, globalizm, Materiały II międzynarodowej konferencji naukowej PTU, Wyd. PTU, Warszawa, 2124 września 1998, stron 165.
- Góralski A. (red.) (1996), Współczesne problemy uniwersalizmu w Europie Środkowej i Wschodniej – Wspólnotowość, regionalizm, globalizm, Materiały międzynarodowej konferencji naukowej PTU, Warszawa 23-25 września 1996, Wyd. PTU, Warszawa, stron 121.
5. Przedmowy i posłowia:
- Góralski A., Do Czytelnika, „Wspólnotowość i postawa uniwersalistyczna”, nr: 2,3,4,5,6,7,8 (2000-2013).
- Ujomov A., Sarajeva I., Cofnas A. (2001), Ogólna teoria systemów dla humanistów, Przedmowa do książki Góralski A., Universitas rediviva, Warszawa.
- Fery L. (1995), Nowy ład ekologiczny, Przedmowa do książki Góralski A., Scholar, Warszawa.
- Meadows D., Meadows D., Randers J. (1995), Przekraczanie granic, Posłowie do książki Góralski A., Scholar, Warszawa.
Pedagogika, pedagogika twórczości:
1. Książki i monografie
- Góralski A. (2013), George’a Pólya pedagogika mistrzostwa, czyli o relacji „uczeń- mistrz” i jej regułach. Wyd. APS, Warszawa, stron 335.
- Góralski A. (2010), Reguły treningu twórczości (wydanie II, poszerzone). Wyd. APS, Warszawa, stron 64.
- Góralski A. (2009), Programowanie w PASCALU’u, Wyd. APS, Warszawa, stron 244.
- Góralski A. (2006), Korzenie pamięci, Universitas Rediviva, Warszawa, stron 219.
- Góralski A. (2005), Pravily treningu tvorczasci, Wyd. Logvinou, Mińsk, stron 52.
- Góralski A., Fraunholz W. (red.), (2000), Pädagogik und Informatik, Universitas Rediviva, Warszawa, stron 143.
- Góralski A. (1998), Pravila treningu tvorčosti, Wyd. VNTL, Lwów, stron 52.
- Góralski A. (red.), (1996), Szkice do pedagogiki zdolności, Scholar, Warszawa, stron 143.
- Góralski A. (1996), Reguły treningu twórczości, Scholar, Warszawa, stron 54.
- Góralski A. (red.), (1991), Szkice do pedagogiki zdolności, Zbiór 2, Wyd. MEN – JPBP, Warszawa, stron 163.
- Góralski A. (redaktor i autor), (1991), Zasadnicze przesłanki skuteczności wychowania zdolnych, Wyd. MEN – JPBP, Warszawa, stron 315.
- Góralski A. (red.), (1990), Szkice do pedagogiki zdolności, Zbiór 1, Wyd. MEN – JPBP, Warszawa, stron 470.
2. Rozprawy i artykuły naukowe:
- Góralski A. (2011), Życie pełne, dobrze urządzone a kultura doraźności, Materiały konferencji Komitetu Prognoz PAN „Style i strategie życia”, Wojnar I. (red.), Warszawa, s. 10-12.
- Góralski A. (2009), Aforyzm, metafora, paradoks, wers – nasze narzędzia, [w:] Łaszczyk J., Jabłonowska M. (red.), Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, Universitas Rediviva, Warszawa, s. 167-171.
- Góralski A.( 2008), Wielość uchwyceń twórczości a jej nauczanie, [w:] Łaszczyk J., Jabłonowska M. (red.), Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji Wyd. APS, Warszawa, s. 9-14.
- Góralski A. (2007), Trening tvorčasci (I), Ippokrena, 1, Mińsk, s. 102-112.
- Góralski A. (2007), Trening tvorčasci (II), Ippokrena, 2, Mińsk, s. 101115.
- Góralski A. (2005), Nauczyciel wobec kultury doraźności, Materiały konferencji naukowej „Być nauczycielem – profesja czy sztuka?” zorganizowanej przez Akademię Pedagogiki Specjalnej, stron 7.
- Góralski A. (2005), O mistrzostwie i trzech mistrzowskich dokonaniach, [w:] Musiał G., (red.), Twórczość naukowa Oskara Langego i jej znaczenie, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice, 3. 409425.
- Góralski A. (2004), Pedagogika odwagi i nadziei, [w:] Wojnar I., Kubin J. (red.), Bogdan Suchodolski w stulecie urodzin – trwałość inspiracji, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN, Warszawa, s. 158176.
- Góralski A. (2003), Komputer i pedagogika zdolności, [w:] Łaszczyk J. (red.), Środki informatyczne w edukacji specjalnej, Universitas Rediviva, Warszawa, s. 7-10.
- Góralski A. (red.), (2003), Materiały Studium Rozwoju, Informatyki i Pedagogiki Zdolności, Część 3, Wyd. ZMiPT APS, Warszawa, stron 396.
- Góralski A. (red.), (2003), Materiały Studium Rozwoju, Informatyki i Pedagogiki Zdolności, Część 4, Wyd. ZMiPT APS, Warszawa, stron 378.
- Góralski A. (2002), Informatyka i pedagogika, [w:] Lewowicki T., Siemieniecki B. (red.), Rola i miejsce technologii informacyjnej w okresie reform edukacyjnych w Polsce, Wyd. A. Marszałek, Toruń, s. 237-241.
- Góralski A. (2002), Marii Grzegorzewskiej myśli o pedagogice twórczości, [w:] Michalski J. (red.), Nauczyciel szkoły specjalnej, Wyd. APS, Warszawa, s. 12-20.
- Góralski A. (red.), (2002) Materiały Studium Rozwoju, Informatyki i Pedagogiki Zdolności, Część 1, Wyd. ZMiPT APS, Warszawa, stron 290.
- Góralski A. (red.), (2002), Materiały Studium Rozwoju, Informatyki i Pedagogiki Zdolności, Część 2, Wyd. ZMiPT APS, Warszawa, stron 258.
- Góralski A. (2001), Idee, pedagogika zdolności, twórczość, [w:] Łaszczyk J. (red.), Uzdolnienia intelektualne i twórcze, Universitas rediviva, Warszawa, s. 9-15.
- Góralski A. (2001), Pedagogika twórczości i informatyka, „Komputer w szkole”, nr 3/4, s. 34-37.
- Góralski A. (1996), O utrwalenie mistrzostwa, [w:] Profesor Bogdan Suchodolski. Jego filozofia, myśl pedagogiczna i działalność., Studia i wspomnienia przedstawione na konferencji naukowej w dniu 15 grudnia 1994 roku, kom. red. Wojnar I., Kwiatkowska H., Kwieciński Z., Wyd. PTP, Warszawa, s. 158-159.
- Góralski A. (1995), A la récherche d’une rěgle perdue, Materiały Journées d’Etudes au Centre International d’Etudes, Sěvre, stron 12.
- Góralski A. (1995), Dialogue with experience versus the pedagogy of creativeness, „Dialogue and Universalism”, v. V, nr 2, s. 115-120.
- Góralski A. (1995), Intellectual and creative giftnese – basic scientific-methodological problems, Materiały 2nd Intern. Conf. „Intellectual and creative giftnese”, Warna, s. 90.
- Góralski A. (red.) (1995), Koncepcja budowy i realizacji programu komputeryzacji pedagogiki specjalnej, Monografie i zbiory monograficzne ZM WSPS, 2, Wyd. ZM WSPS, Warszawa, stron 56.
- Góralski A. (1995), Tryb komputeryzacji szkolnictwa specjalnego, [w:] Góralski A. (red.), Koncepcja budowy i realizacji programu komputeryzacji pedagogiki specjalnej, Monografie i zbiory monograficzne ZM WSPS, 2, Wyd. ZM WSPS, Warszawa, s. 44-56.
- Góralski A. (1994), Trening tvorčosti, Wyd. LONMIO, Lwów, stron 37
- Góralski A. (1992), Basic Meritum dla specjalności „Komputerowe wspomaganie kształcenia”, Wyd. ZM WSPS, Warszawa, stron 40.
- Góralski A. (1992), Logo Junior dla specjalności „Komputerowe wspomaganie kształcenia”, Wyd. ZM WSPS, Warszawa, stron 40.
- Góralski A. (red.), (1990), Komputerowe wspomaganie kształcenia humanistycznego, Raport z badań – temat składowy programu RRI-16 „Informatyka w szkolnictwie”, Warszawa, stron 181.
- Góralski A. (1988), Pedagogika twórczości jako zadanie współczesnych, [w:] Nowak J. (red.), Oświata i wychowanie w dobie przełomu cywilizacyjnego, Wyd. PTP, Warszawa, s. 342-348.
- Góralski A. (red.), (1988), Sytuacja olimpijczyka na studiach wyższych, Raport z badań wykonanych na zlecenie Rady Naczelnej ZSP, Warszawa, stron 49.
- Góralski A. (1987), Pedagogika twórczości jako praktyczna filozofia życia, Referat na V Zjazd Filozofii Polskiej, Kraków, stron 10.
- Góralski A. (red.) (1986), Sytuacja społeczna ucznia zdolnego, Raport z badań wykonanych na zlecenie Kwatery Głównej ZHP, Warszawa, stron 52.
- Góralski A., Jeziorska J. (1978), Podejście systemowe w pedagogice, Materiały V Sympozjum Metody Heurezy, Zeszyt 2, Wyd. PTC, Warszawa, s. 61-69.
elementy monografii „Teoria twórczości”, wskazujące i opisujące nowe wyniki z zakresu pedagogiki twórczości:
- Góralski A. (2003), O indywidualności, s. 99-116.
- Góralski A. (2003), Pedagogika twórczości jako środek formowania elit, s. 117-126
elementy pracy zbiorowej „Pädagogik und Informatik”, wskazujące i opisujące nowe wyniki z zakresu pedagogiki twórczości:
- Góralski A. (2000), Information über den Ausbildungsbereich am Abteilung Methodologie, s. 67-76.
- Góralski A. (2000), Zielbewusst ausgewählte Augabensysteme, s. 31-38.
element monografii „Wzorce twórczości”, opisujący wynik z zakresu pedagogiki twórczości:
- Góralski A. (1998), O samouctwie, s. 76-79.
elementy pracy zbiorowej „Szkice do pedagogiki zdolności”, wskazujące i opisujące nowe wyniki z zakresu pedagogiki twórczości:
- Góralski A. (1996), Pedagogika zdolności, s. 7-8.
- Góralski A. (1996), Studium Pedagogiki Myślenia Twórczego, s. 117-127.
elementy pracy zbiorowej „Zasadnicze przesłanki skuteczności wychowania zdolnych, wyd. MEN – JPBP”, wskazujące i opisujące nowe wyniki z zakresu pedagogiki zdolności:
- Góralski A. (1991), Kształcenie pedagogów zdolności i kształcenie zdolnych, s. 300-314.
- Góralski A. (1991), Zasadnicze przesłanki skuteczności wychowania zdolnych, s. 315.
element książki „Być nowatorem”, opisujący wynik z zakresu pedagogiki twórczości:
- Góralski A. (1990), Trening twórczości, s. 106-147.
element pracy zbiorowej „Szkice do pedagogiki zdolności, zbiór 1, Wyd. MEN – JPBP”, opisujący wynik z zakresu pedagogiki zdolności:
- Góralski A. (1990), Założenia programowo-realizacyjne kształcenia pedagogów zdolności, s. 128-139.
elementy monografii „Twórcze rozwiązywanie zadań”, (wydanie II), opisujące wyniki z zakresu pedagogiki twórczości:
- Góralski A. (1989), Metoda formowania dyspozycji twórczych, s. 414-429.
- Góralski A. (1989), Pedagogika heurystyki – szczególnie dobrane zestawy zadań, s. 342348.
element pracy zbiorowej „Zadanie, metoda, rozwiązanie”, zbiór 1, opisujący wynik z zakresu pedagogiki zdolności:
- Góralski A. (1980), Kształtowanie grup myślenia twórczego, s. 56-93.
elementy książki „Korzenie pamięci”, propagujące wyniki z zakresu pedagogiki twórczości:
- Góralski A. (2006), Studium Pedagogiki Twórczości, s. 164-168.
- Góralski A. (2006), Specjalność Pedagog Zdolności i Informatyk, s. 173-178.
3. Materiały konferencji naukowych:
- Góralski A. (red.) (1998),Pedagogika i informatyka, Zbiór 1, Materiały sympozjum „Didaktik der Computeranwendung”, Monografie i zbiory monograficzne ZM WSPS, 6 (1), ZM WSPS, Warszawa, stron 158.
- Góralski A.,Łaszczyk J. (red.), (1998), Pedagogika i informatyka, Zbiór 2, Materiały sympozjum „Didaktik der Computeranwendung”, Monografie i zbiory monograficzne ZM WSPS, 6 (2), ZM WSPS, Warszawa, stron 95.